Da Postens daværende direktør Erik Olsson og erhvervsminister Maud Olofsson (C) præsenterede sammenlægningen af det svenske Posten AB og Post Danmark lød det som et fremtidigt mål at børsnotere den nye virksomhed Postnord. Den økonomiske virkelighed levede imidlertid ikke op til forventningerne, og planerne er - i hvert fald her og nu - skrottet.
Det er fuldstændig hul i hovedet at udsætte en samfundsgavnling virksomhed for konkurrence.
Tomas Dahl, postarbejder
Tomas Dahl har arbejdet som chauffør på Posten i snart 40 år og har set hele udviklingen fra statslig virksomhed med samfundsservice til dagens overskudsdrevne aktieselskab. Men han tror ikke på, at det nytter at vende tilbage til det gamle.
Han mener, man i stedet, her og nu, burde indføre de samme regler for alle, der går med post. Så havde de andre virksomheder ikke været interesseret, og meget havde løst sig selv. Firmaet Bring og andre konkurrenter til Posten lever jo af, at de kan plukke de laveste frugter og kun uddele post, hvor det er lønsomt for dem.
Et andet eksempel på, hvordan det nuværende system støtter de private virksomheder på bekostning af statsforetagendet er, at Postens bud er offentlige handlinger.
– Så konkurrenter kan bare forlange dem udleveret og siden lægge sig på en lidt lavere pris. Men deres bud er jo hemmelige, fordi de er private virksomheder.
Det er et faktum, at postmængden falder på grund af samfundets digitalisering, men Tomas Dahl er overbevist om, at vi i en overskuelig fremtid har brug for et postvæsen.
– Derfor er det jo fuldstændig hul i hovedet at udsætte virksomheden for konkurrence, hvis man mener, den rummer en samfundsinteresse.
Selv om politikerne er enige om de katastrofale følger, som menneskets påvirkning af klimaet risikerer at få, er det nuværende system for post og transporter rent ud sagt klimafjendtligt, mener Tomas Dahl.
– Hvis jeg afleverer en pakke til en virksomhed, kommer der inden for en time til at stå seks andre biler fra forskellige virksomheder med leverancer. Hvor smart er det? Var det ikke bedre, hvis en enkelt transportvirksomhed kom med det hele, både set ud fra en effektivitetsvinkel og af hensyn til klimaet.
– Et komisk paradoks i det hele er, at Maud Olofsson altid har sagt, at staten ikke skal drive virksomheder, siger Tomas Dahl. Men de virksomheder, som Postnord konkurrerer mod, ejes jo af store statslige post- og jernbaneforetagender i for eksempel Tyskland, Norge og Holland. Så er selv et statsligt monopol åbenbart i orden!
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278