I tre år har havnearbejderne i Norges Transportarbeiderforbund (NTF) været i konflikt med det danske transportselskab Holship. Holship har fastholdt, at de vil benytte sig af egne ansatte til at udføre lastning og losning af skibe i norske havne.
De har frataget havnearbejderne kampretten og strejkeretten. Det kan vi ikke godtage.
Lars Johnsen, formand for Norges Transport-arbejderforbund
Det strider imod NTF’s overenskomster, der giver lokale havnearbejdere fortrinsret til arbejdet. Derfor har havnearbejderne i Drammen boykottet danske Holship, mens deres kollegaer i Tromsø har strejket i sympati.
Holship mener, at boykotten er ulovlig, og at de gældende overenskomster strider imod EU’s regler om fri etableringsret. Både i by- og landsretten har Holship tidligere tabt sagen. Begge gange har selskabet anket, og gik altså sejrende ud af højesterets lokaler i fredags.
Nægter at godtage tabet
Til Klassekampen raser stortingsrepræsentant for Arbeiderpartiet Lise Christoffersen, og siger, at dommen “ikke er til at leve med”.
– Dommen åbner for, at de, som opererer i norske havne, kan bruge ansatte, der ikke omfattes af overenskomsterne, siger hun og fortætter:
– Det er al grund til bekymring, og vi kan ikke acceptere situationen. Vi vil samarbejde med fagbevægelsen og se, om der er mere vi kan gøre juridisk eller finde andre tiltag.
Også Christian Tybring-Gjedde, stortingsrepræsentant for Fremskrittspartiet, reagerer på det, han kalder for en dom, der stadfæster, at Norge opgiver sin suverænitet til EU.
I en pressemeddelelse siger formanden for NTF Lars Johnsen, at højesteret har tilsidesat internationale aftaler i konventionen fra FN's arbejdsorganisation ILO og norske love til fordel for EU-ret.
– De har frataget havnearbejderne kampretten og strejkeretten. Det kan vi ikke godtage, siger Lars Johnsen, der er skuffet og vred over dommen og mener, at den betyder, at overenskomsterne i norske havne er ulovlige.
– Dette er en katastrofe for Havne-Norge, og vi kan ikke længere leve under dette EØS-åg, raser Johnsen.
Norge er ikke medlem af EU, men knyttet til EU gennem EØS-aftalen, og derfor underlagt EU’s politikker for det indre marked. Samtidig er Norge sammen med Liechtenstein, Island og Schweiz medlem af frihandelsorganisationen EFTA.
EFTA-domstolen kom i april i år frem til, at overenskomsterne var i strid med EØS-reglerne. Holships advokat Nicolay Skarning udtalte dengang, at han antog, at højesteret ville følge EFTA-domstolens afgørelse.
– Således slutter 100 års monopol i Norge, og vi får billigere og mere effektive havne, med flere losningskontorer og fagforeninger, sagde Skarning ifølge nyhedsmedie Shippingwatch.
De udtalelser blev i fredags gentaget af Skarning efter, at det blev klart, at Holship havde vundet.
Dommen vil få betydning for alle norske havne, eftersom de drives efter det samme lovgivning.
En krigserklæring
Formanden for fagforbundet Handel og Kontor Trine Sundnes siger til Klassekampen, at hun tror, at EØS-modstanderne i LO nu gør sig klar til at gennemføre kritiske beslutninger om EØS på kongressen til foråret.
– Det er en uklog beslutning fra højesteret, fordi den er med til at sænke opslutningen om EØS-aftalen og sætter derfor norske arbejdspladser i fare, siger Sundnes.
Også NTF’s leder Lars Johnsen mener, at dommen vil føre til en grundig debat af EØS i LO. Sidste års LO-kongres endte med en aftale om, at norske overenskomster skulle have forrang for EØS-reglerne.
I dag vil LO og NTF protestere udenfor Stortinget i Oslo. ,Det ventes at komme hundredvis af sympatisører. På facebook er demonstrationen oprettet af en gruppe, der kalder dommen for en bestemt “krigserklæring mod fagbevægelsen”.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278