Midttrafiks bestyrelse vil kigge nærmere på køreplanerne i det område, selskabet dækker og se på, om der skal ske ændringer. Det siger trafikselskabets formand Claus Wistoft (V) til Arbejderen.
Jeg forventer helt klart, at politikerne gør noget ved de kritisable arbejdsforhold, som vi kører under i dag.
John Egholm, talsperson
Torsdag i sidste uge deltog han og fire andre medlemmer af Midttrafiks bestyrelse og repræsentantskab i et velbesøgt lyttemøde hos fagforeningen 3F på Sommervej i Aarhus.
I mødet deltog cirka 100 buschauffører fra hele den midtjyske region og en håndfuld af dem fik lejlighed til at fortælle politikerne, hvordan de oplever branchens problemer på deres egen krop. De fortalte om stress og alt for stramme køreplaner, der giver forsinkelser og betyder at chaufførerne ikke har tid til at spise og komme på toilettet. Dertil kommer at helt basale ting som toiletforhold ikke alle steder er i orden.
– Vi havde bestyrelsesmøde dagen efter, hvor vi delte indtrykkene fra lyttemødet med hinanden. Vi har besluttet at skaffe os et overblik over problemets reelle omfang og tager så stilling til, hvad vi kan gøre ved det, siger Claus Wistoft.
Dialog med politikerne
Formålet med mødet, som der har været flere af andre steder i landet, var at komme i dialog med de politikere, der bestemmer de økonomiske rammer for den kollektive trafik i regioner og kommuner.
>>LÆS OGSÅ: Det er politikernes ansvar at sikre bedre arbejdsforhold
John Egholm, der er én af flere talspersoner for buschaufførerne i Midtjylland, synes da også, at torsdagens møde var en succes.
– Det var meget glædeligt, at der deltog så mange fra Midttrafik, siger han til Arbejderen og fortsætter:
– Jeg er sikker på, at politikerne tog kollegernes historier alvorligt, og jeg forventer helt klart, at de også gør noget ved de kritisable arbejdsforhold, som vi kører under i dag.
Fra hans egen hjemkommune Horsens deltog Andreas Boesen (S), der er 2. viceborgmester:
– Han kommer på besøg på min arbejdsplads den 6. marts og kører så med rundt på to af de mest belastede ruter. Det er et konkret resultat af lyttemødet.
Frederikke Møller-Larsen, en anden af de midtjyske buschaufførers talspersoner, kalder lyttemødet godt og konstruktivt. Hendes forventninger til politikerne er klare:
– Chaufførerne ligger jo inde med en enorm viden, så mine forventninger til Midttrafik er, at de begynder at bruge chaufførerne noget mere. At de begynder at se chaufførerne som et aktiv og i samarbejde med dem løser de problemer, der er på ruterne, siger Frederikke Møller-Larsen til Arbejderen.
Landsdækkende indsats
Buschaufførerne over hele landet har igennem flere måneder arbejdet ihærdigt på at skabe fokus på deres arbejdsforhold. Den 18. november var næsten 900 chauffører samlet til stormøde i Odense og her gav de hinanden håndslag på at stå sammen og køre kampen for bedre arbejdsforhold til enden. Den landsdækkende indsats har fået navnet 'Tid til at trykke STOP.'
>>LÆS OGSÅ: Buschauffører på gaden med STOP-knap
Siden mødet i Odense har chauffører gennemført synlighedsaktioner over hele lande, og i december måned indsamlede de julekort fra passagererne med ønsket om køreplaner, der holder. Alene i region Midtjylland blev der indsamlet knap 1600 julekort, der bakker buschaufførerne op i kampen mod stramme køreplaner og det de kalder minuttyranni.
Byrådspolitikernes tur
Af nye initiativer vil chaufførerne i de kommende måneder deltage i byrådsmøder i udvalgte byer for at komme i snak med byrådspolitikerne. I mandags delte Frederikke Møller-Larsen en løbeseddel ud til byrådsmedlemmerne i Randers.
– I den fortæller vi, hvad vi laver og hvorfor. og så kommer vi med tre forslag, der kan imødekomme problemerne. Et af forslagene går på at nedsætte et trafikudvalg og etablere et et tættere samarbejde mellem trafikselskaberne, vogmændene og chaufførerne for at løse problemerne, fortæller den kvindelige chauffør og talsperson.
At chaufførerne oplever et pres og har problemer med arbejdsforholdene dokumenterer en spørgeundersøgelse, som 3F har taget initiativ til. Flere end 2.600 chauffører har deltaget i undersøgelsen, der blandt andet viser, at syv ud af ti ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.
Et andet problem handler om, hvornår pausen er placeret. Halvdelen af de deltagende chauffører svarer, at deres pause ligger i starten eller slutningen af en vagt på typisk syv-otte timer, hvor den selvsagt ikke gør den helt store gavn.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278