Erik Helgeson arbejder på havnen i den svenske by Göteborg ved den danskejede DFDS-terminal. Han tager sig nogle få minutter til at tale i telefon med Arbejderen om den konflikt, der i månedsvis har raset i Sveriges havne.
Solidariteten med os havnearbejdere er begyndt at rulle ind fra andre arbejdergrupper i Sverige.
Erik Helgeson, Svenska Hamnarbetarförbundet.
– Vi er ved godt mod, men der er ikke sket store forandringer siden sidst, siger Erik Helgeson, der er medlem af bestyrelsen i Svenska Hamnarbetarförbundet.
Aggressive arbejdsgivere
Fredag morgen nedlagde hans kolleger i havnen i Karlshamn arbejdet i to timer som en del af en bølge af punktstrejker i 20 svenske byer, der blev indledt den 23. januar.
– Men straks blev de lockoutet fra klokken 9 til klokken 24.00. Arbejdsgiverne er aggressive og ønsker ingen dialog, mener Erik Helgeson.
Hver gang der har været strejke i en af havnene har arbejdsgiverne indført lockout. Lockouterne omfatter i gennemsnit syv gange så mange arbejdstimer som punkstrejker, oplyser havnearbejderen.
Mandag kom nyheden fra Sveriges Hamnar. Samtlige medlemmer af Svenska Hamnarbetarförbundet er lockoutet uden løn i de næste 1021 timer – det vil sige frem til og med 20 februar 2019.
Forbundet har derfor – for anden gang i 38 år – besluttet, at strejke- og konfliktfonden tages i brug, så medlemmerne har noget at leve af.
– De forsøger at knække os økonomisk på grund af den manglende løn. Og samtidig forsøger de at skabe en krisestemning på havnene, der ikke fungerer, siger Erik Helgeson, der dog glæder sig over solidariteten fra andre faggrupper i Sverige.
– Solidariteten er begyndt at rulle ind fra andre arbejdergrupper som S-togsansatte i Stockholm, Metalklubber på arbejdspladser samt fra sygeplejersker og lærere – en rigtig græsrodsbevægelse, siger havnearbejderen stolt og forhåbningsfuldt.
Forhandlingsret
Konfliktens kerne består stadig, fortæller havnearbejderen fra Göteborg. Havnearbejderforbundets ønsker at tegne overenskomst med arbejdsgiverorganisationen Sveriges Hamnar. Men det afviser organisationen og henviser havnearbejderforbundet til at indgå en tillægsaftale og blive omfattet af den overenskomst, som arbejdsgiverne har tegnet med LO-forbundet Transport.
Havnearbejdernes forbund er ikke medlem af det svenske LO og dermed ikke omfattet af fredspligt i overenskomstperioden.
For Erik Helgeson og de 1300 medlemmer af havnearbejderforbundet giver tillægsaftalen ikke havnearbejderforbundet forhandlingsret. De kan ikke længere forhandle løn- og arbejdsvilkår for medlemmerne. Tillægsaftalen indebærer nemlig, at havnearbejdsforbundet skal acceptere alle nuværende og fremtidige aftaler, som arbejdsgiverne har indgået eller indgår med Transport.
Havnearbejderforbundet har ellers tilbudt en overenskomst på præcis samme vilkår som den, der i dag gælder for Transport. Blot skal overenskomsten indgås med havnearbejderne som ligeværdig partner, siger Erik Helgeson.
Men er løsningen ikke, at I melder Jer ind i LO?
– De vil ikke have os med. Vi har forsøgt. Som forbund har vi altid erklæret, at vi er partipolitiske uafhængige og politisk ubundne. Vi har altid taget beslutningerne tæt på medlemmerne, ikke af en eller anden fjern forbundsstyrelse, udtaler Erik Helgeson og beklager, at den aktive faglige holdning har fået LO til at afvise havnearbejderne.
LO er stadig meget tæt tilknyttet Socialdemokraterna. Havnearbejderforbundet har historisk været et militant forbund, der har ry for at have sikret bedre arbejdsforhold end gennemsnittet blandt andre faggrupper i Sverige. Havnearbejderforbundet har en anden organisationskultur, skriver det svenske netmedie Arbetaren, der udgives af det syndikalistiske landsforbund SAC.
Smidt ud af arbejdsgiverne
Transport organiserer op mod halvdelen af de svenske havnearbejdere, oplyser Erk Helgeson.
Hvordan er forholdet til dem?
– Vi ligger ikke i konflikt med Transport. Det vil arbejdsgiverne ellers gerne have, så det bliver en intern konflikt. Vi har rigtig gode relationer til vores kammerater på havnen. De forstår os, mener Erik Helgeson.
Han er dog bekymret over en melding fra Transports forhandlingssekretær.
– Han har lige opfordret Transports medlemmer på havnene til at tage overarbejde, mens vi er lockoutet. Men heldigvis er mit indtryk, at medlemmerne på havnene ignorerer det, siger Erik Helgeson.
Udelukket fra havnene
Erik Helgeson er dog stadig bekymret over, at havnehavnearbejderforbundets over 100 sikkerhedsrepræsentanter som en del af konflikten er udelukket fra arbejdspladserne. Arbejdsgiverne har også smidt Hamnarbetarförbundet ud af deres lokaler på havnene.
Bekymringen gælder også, at arbejdsgiverne tilsyneladende er sejrssikre og aggressive.
– Men jeg kan glæde mig over, at en del firmaer, der er afhængige af fungerende havne, er begyndt at blive småirriterede på konfliktens langvarighed. De spørger helt berettiget, hvorfor så mange penge skal spildes på at knække 1300 havnearbejdere, siger Erik Helgeson.
Sammenholdet blandt de 1300 medlemmer af havnearbejderforbundet er stadig intakt og stærkt, bemærker han. Havnearbejderne holdt i slutningen af oktober sidste år en urafstemning om mandat til strejkerne, hvor hele 84 procent stemte for.
Heller ikke seks ugers storlockout i havnene i sommeren 2017 fik havnearbejderne til at give sig.
Din støtte
Du kan støtte Svenska Hamnarbetarförbundet ved at tjekke Facebooksiden Vi stödjer hamnarbetarna i Göteborg eller du kan sende penge til strejke- og konfliktfonden på Swish: 1231321959, Bankgiro: 177-9750. IBAN: SE74 8000 0842 0234 3980 0271 BIC: SWEDSESS.
Endelig modtager havnearbejderne støttehilsner: Adressen er Svenska Hamnarbetarförbundet, Sydatlanten 15, 418 34 Göteborg, Sverige, telefon + 0046 86673250 eller email: kansli@hamn.nu
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278