14 Nov 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Wolts ulykkesforsikring har ringe dækning

Atypisk arbejde

Wolts ulykkesforsikring har ringe dækning

Hos Wolt er budene selvstændige og dermed hverken sikret pension, feriepenge eller løn under sygdom. De er heller ikke omfattet af den arbejdsskadeforsikring, som det er lovpligtig for arbejdsgivere i Danmark at tegne for sine ansatte.

De selvstændige Wolt-bude lønnes efter, hvor meget mad de bringer ud.
FOTO: Klaus-Henrik Andreasen
1 af 1

Hvis der er noget, som har været i stigning under coronakrisen, så er det antallet af Wolt-bude i bybilledet. Overalt møder man de blå cykelbude med deres store termokasser på ryggen.

Wolt-budene tramper hårdt i pedalerne og har travlt. De lønnes efter, hvor meget mad de bringer ud. Og Wolts særlige koncept består i, at budene ikke er ansatte men selvstændige og bliver kaldt "kurerpartnere".

Forsikringen dækker kun i tilfælde af død eller ved meget voldsom tilskadekomst, såsom permanente lammelser eller amputationer.
Morten Nørrelykke, forsikringsmægler

Som selvstændig er budene hverken sikret pension, feriepenge eller løn under sygdom. Og de er heller ikke omfattet af den arbejdsskadeforsikring, som det er lovpligtig for arbejdsgivere i Danmark at tegne for sine ansatte.

Det sidste har Wolt dog besluttet at gøre noget ved. "Som en dansk virksomhed med finsk hovedkontor udspringer vores værdier af den nordiske måde at leve på. Derfor har vi også i sinde at tage ansvar for vores kurérpartnere", skriver Wolt i en såkaldt blog fra november sidste år.

Samtidig annoncerede Wolt, at "vi starter med forsikring til alle kurérpartnere i løbet af første kvartal i 2020. Det betyder, kort sagt, at Wolt betaler ulykkes- og ansvarsforsikring for alle kurérpartnere".

>> LÆS OGSÅ: Wolt og de flammegrillede fristelser

Aparte forsikring

Nu har den juridiske afdeling i fagforbundet 3F set nærmere på den forsikring, som Wolt har tegnet for sine bude. Konklusionen er, at forsikringen har meget ringe dækning.

Ifølge advokat Bjørn Elling er der tale om en forsikring på "så aparte og ufordelagtige vilkår, at det ikke er teknisk muligt som privatperson at købe en ulykkesforsikring hos et dansk forsikringsselskab, der kommer i nærheden af at have samme ringe dækning, skriver Fagbladet 3F.

Forsikringsmægler Morten Nørrelykke fra rådgivningsfirmaet Bækmark & Kvist vurderer overfor Fagbladet, at der snarere er tale om en katastrofeforsikring end en ulykkesforsikring:

– Den dækker kun i tilfælde af død eller ved meget voldsom tilskadekomst, såsom permanente lammelser eller amputationer, siger han.

I 3F's juridiske afdeling er vurderingen, at Wolts forsikring, som er tegnet hos Lloyd Insurance Company i Belgien, kun vil udløse erstatning i 1,5 procent af de tilfælde, som ville udløse erstatning gennem den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, som danske arbejdsgivere skal tegne.

Hos Wolt vil man ikke kommentere på forsikringens dækningsgrad.

– Vi har indført en gratis ulykkes- og ansvarsforsikring til vores kurerpartnere, og som en platformsvirksomhed er vi fokuserede på, at vores kurerpartnere ønsker at bruge os og er tilfredse med deres forhold, skriver direktør Søren Meier Svendsen i en mail til Fagbladet 3F.

3F kræver ordnede forhold

Fagforbundet 3F har længe haft kig på de blå bude. Her mener man, at det er et stort problem, at Wolt ikke vil påtage sig et arbejdsgiveransvar. Herved kommer arbejdet i praksis til at fungere som social dumping.

I 3F København arbejder faglig sekretær Caja Bruhn med at organisere cykelbude, og fagforeningen har for år tilbage tegnet overenskomst med de grønne cykelbude, nu Bring Ekspres, og andre firmaer. Hun så gerne, at Wolts cykelbude kom til at arbejde på tilsvarende vis.

– Vores absolutte hovedkrav er, at der skal være ordnede forhold på alle arbejdspladser med atypiske eller særlige arbejdsforhold, sagde Caja Bruhn til Arbejderen i marts måned. 

3F København har valgt at åbne dørene for Wolt-budene, som har dannet en gruppe, Wolt Workers Group.

– Det er med vilje, at de kalder sig "workers", fordi de betragter sig som arbejdere. Budene holder møde hos 3F København hver anden torsdag. Det organiserer budene selv, og det, tror vi, er den rigtige måde. Fra bud til bud, fortæller Caja Bruhn, som har været kontaktperson til Wolt-budene.

3F har for nylig sendt virksomheden et forslag til, hvordan en overenskomst kan stykkes sammen. Direktør Søren Meier Svendsen afviser nu at svare på yderligere spørgsmål fra Fagbladet 3F om deres forsikring, da Wolt er i dialog med 3F om en eventuel fremtidig overenskomst.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


10. jun. 2020 - 15:15   10. jun. 2020 - 15:21

Arbejdsmarked

bi@arbejderen.dk
Wolt
  • Wolt blev grundlagt i Finland i 2014 og har i dag over 700 administrativt ansatte. Firmaet hører hjemme i Helsinki og ledes af Miki Kuusi, medstifter og administrerende direktør. 

  • Wolt har i dag aktiviteter i 20 lande og 80 byer og sælger mad via deres app fra over 9.000 restauranter, som bringes ud af mere end 20.000 såkaldte kurérpartnere (bude).

  • Wolt har hentet investeringer for mere end 150 millioner euro fra investorer, som blandt andre tæller ICONIQ Capital, Highland Europe, 83North, EQT Ventures, Inventure, Lifeline Ventures.

  • Wolt kom til Danmark i 2017 og har 53 administrativt ansatte på det danske kontor. Landechef er Søren Meier Svendsen.

  • Wolt er p.t. i syv danske byer: København, Aalborg, Aarhus, Odense, Lyngby/Gentofte, Roskilde og Esbjerg.

  • Wolt samarbejder med mere end 700 restauratører i Danmark. Københavnske restauranter har omsat for 250 millioner kroner på Wolt de seneste 12 måneder.

  • På Wolts platform i Danmark er der 3500 tilmeldte "kurerpartnere". Cirka 1200 var ude at køre i oktober måned. Omkring 50 procent er danskere, 30 procent kommer fra øvrige EU-lande og 20 procent fra resten af verden. Wolt tjekker, at alle bude har en gyldig opholds- og arbejdstilladelse.

  • De såkaldte "kurérpartnere" arbejder som bude med madudbringning. For at blive "kurerpartner" kræves, at man har eget transportmiddel såsom cykel, knallert, bil eller scooter samt mobiltelefon.

  • Budene har ikke noget ansættelsesforhold, men er selvstændige. I gennemsnit tjente budene 137 kroner i timen i 2019. Lønnen skal vurderes i forhold til, at de hverken får pension, feriepenge eller løn under sygdom. Og der er naturligvis heller ingen tillæg for at arbejde om aftenen eller på søn- og helligdage. Budene er ikke omfattet af nogen forsikring, når de er på arbejde, men ifølge Wolt.com vil der snart komme en forsikring.

  • Wolt indberetter til Skat hver måned, hvad de har udbetalt i løn eller honorar. Wolt er i dialog med Skattestyrelsen for at finde en model, så Wolt kan indbetale skat for deres bude, som de gør i Finland. Lige nu er det ikke muligt.

Kilde: Wolt.com (februar 2020) m.fl.