23 Nov 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Chauffør fik under 4000 kroner i løn for fem ugers fuldtidsarbejde

Underbetalt af overenskomstdækket firma

Chauffør fik under 4000 kroner i løn for fem ugers fuldtidsarbejde

LSP Logistik Service Partner ApS har udbetalt mindre end 4000 kroner til litauisk chauffør for fem ugers fuldtidsarbejde. Det til trods for at vognmandsfirmaet har overenskomst og er medlem af arbejdsgiverorganisationen DI.

Simas Olišauskas er nu tilbage i Litauen og kæmper for at få de penge, som han har til gode ved LSP Logistik Service Partner ApS.
FOTO: Privat
1 af 1

På ansættelseskontrakten stod der en timeløn på 143,10 kroner. Da lønnen gik ind på kontoen, lød den på sammenlagt 3883,35 kroner – for fem ugers fuldtidsarbejde.

Chaufførerne er bange for at sige noget, fordi de frygter at blive fyret eller få mindre i løn.
Simas Olišauskas, tidligere chauffør

Det fortæller Simas Olišauskas fra Litauen til Arbejderen. Han mener derfor, at han er blevet snydt godt og grundigt af vognmandsfirmaet LSP Logistik Service Partner ApS, som han arbejdede for i Danmark fra den 9. juni til den 14. juli i år.

– Pengene er sat ind på min litauiske konto. Som jeg forstår, er det sket for at undgå at betale skat i Danmark, siger Simas Olišauskas og fortsætter:

– Jeg er helt sikker på, at det er firmaets måde at drive forretning på. Jeg er ikke den eneste, der har oplevet det her.

Den unge litauer var ellers glad, da han fik arbejde i Danmark via en facebookside. Da han skrev under på en ansættelseskontrakt, der viste, at LSP har overenskomst, troede han, at alt var i skønneste orden.

I kontrakten, som Arbejderen har set kopi af, står der: "For ansættelsesforholdet gælder de mellem DIO I (ATL) og 3F's Transportgruppe indgåede overenskomster, hvori der er fastsat regler om løn, arbejdstid, overarbejde, opsigelsesvarsler, ferie, pension m.v. samt eventuelle lokalaftaler på virksomheden."

Truet med politiet

Simas Olišauskas er nu tilbage i Litauen og forsøger på distancen at skaffe de penge, han mener, han har til gode. Det viser sig ikke at være så nemt endda. Blandt andet har han ringet forgæves til direktøren i LSP Logistik Service Partner ApS, Arzi Abus.

– I stedet har jeg snakket med Chengiz Serif, der skal være hans fætter. Han beskyldte mig for at have stjålet en vare til en værdi af 30.000 danske kroner og sagde, at hvis jeg krævede at få min løn, ville de ringe til politiet. Han sagde, at de havde det på video. Da jeg sagde, at de skal ringe, og at jeg vil gerne se den video på politikontoret, fik jeg svaret: Don’t call me, and stop trying to get your money back. Bagefter blev telefonen slukket, og jeg kunne ikke ringe mere til dem, fortæller den litauiske nu tidligere chauffør.

LSP Logistik Service Partner har adresse i Glostrup tæt på UPS.
Klaus-Henrik Andreasen

På ansættelseskontrakten står der, at ansættelsesforholdet er "fuldlønnet med ikke fastlagt daglig arbejdstid (37 timer pr. uge)."

– Efter et stykke tid opdagede jeg, at mange af mine kolleger arbejdede meget mere end 37 timer om ugen. Men de er bange for at sige noget, fordi de frygter at blive fyret eller få mindre i løn, fortæller Simas Olišauskas, der også selv oplevede, at arbejdsdagene blev længere og længere:

– Jeg mødte typisk klokken 7 om morgenen. De første to uger var jeg færdig ved 17-tiden, men så fik jeg ture, der var mere end 100 kilometer fra opsamlingsstedet, og jeg havde først fri klokken 19 eller senere.

Arbejdstiden kunne nemt snige sig op på 50 timer om ugen. Aflønningen sker med betaling for hvert stop, det vil sige aflevering af en vare. Hvert stop udløser 16 kroner.

Arbejderen har kontaktet seks 3F-afdelinger i Jylland, på Fyn og Sjælland samt Transportgruppen i forbundshuset, og de bekræfter den oplevelse, Simas Olišauskas har haft af løn- og arbejdsforhold i LSP Logistik Service Partner ApS. 

3F har kørt og kører faglige sager på stribe mod vognmandsfirmaet – sager der er rejst på mistanke om, at chauffører er blevet snydt for flere tusinde kroner. 

– De sager, jeg har haft, er vel samlet løbet op i omkring 600.000 kroner, som chaufførerne er blevet snydt for, siger således Tenna Rønsholt Knudsen, der er faglig sekretær i 3F Vejle, til Arbejderen.

Det går igen, at 3F-afdelingerne er blevet kontaktet af især udenlandske chauffører, der ikke får løn for alle de timer, de arbejder. Hverken timeløn eller overtidsbetaling følger overenskomsten, og LSP har også problemer med at betale feriepenge og pension.

UPS: Underleverandører er selvstændige

Logistik Service Partner ApS har kontrakt med UPS om at hente og levere varer. UPS er verdens største kurerfirma med næsten en halv million ansatte i flere end 220 lande.

Arbejderen har kontaktet UPS for at høre, om de er bekendt med, at de samarbejder med et vognmandsfirma, der gentagne gange bryder overenskomsten, og som 3F har kørt mange faglige sager mod? Og hvad der skal til, for at UPS afbryder samarbejdet med en underentreprenør?

Klaus-Henrik Andreasen

UPS' danske pressekontor svarer, at jeg kan citere en unavngiven talsperson for følgende: 

"Tak for din henvendelse. Vi forventer, at vores leverandører overholder lokalt gældende arbejdsmarkedslovgivning og bestemmelser i forhold til service og ydelser. Underleverandører er dog selvstyrende og uafhængige virksomheder med hensyn til deres arbejdsorganisation og personalehåndtering. Alle leverandørforhold er underlagt regelmæssig gennemgang, men sådanne diskussioner er fortrolige for eksterne parter."

På opfølgende spørgsmål om, hvordan den regelmæssige gennemgang af leverandørforholdene foregår og hvor tit? Hvad der skal til, for at UPS afbryder samarbejdet med en underleverandør, og om der er eksempler fra tidligere herpå, lyder svaret, at "UPS kan desværre ikke kommentere yderligere på sagen."

Direktøren: Snak med min advokat

Arbejderen har ringet til Arzi Abus, direktør for LSP Logistik Service Partner ApS.

3F har kørt og kører flere faglige sager mod dit firma for snyd med løn, overtid, manglende indbetaling af feriepenge og pension. Hvad er din forklaring på det?

– Det kender jeg ikke noget til. Du må snakke med min advokat. Alt juridisk skal gå igennem ham, siger Arzi Abus.

På trods af at Arzi Abus afviser at kende til de mange sager mod hans firma, så har flere af 3F-afdelingerne, som Arbejderen har snakket med, nævnt både direktørens navn og advokatens som personer, de har korresponderet med i forbindelse med de faglige sager rejst mod firmaet. Derfor lyder Arbejderens næste spørgsmål:

Vil det sige, at du som direktør ikke bliver informeret, når der kører faglige sager mod dit firma? 

– Det kender jeg ikke noget til. Jeg har ikke noget at sige. Du kan ringe til advokaten, så kan han svare på dine spørgsmål. Du kan sende mig en mail, så sender jeg hans nummer.

Efter et par forsøg på at fastholde samtalen bliver forbindelsen afbrudt.

Arbejderen har efterfølgende ringet til advokat Klaus E Henriques, der siger, at han ikke har tid til at svare på Arbejderens spørgsmål før om et par dage.

De skal ikke snyde mere

Simas Olišauskas har fået arbejde hjemme i Litauen. Når han har valgt at gå til pressen, så sker det ud fra ønsket om at få stoppet LSP, så firmaet ikke kan blive ved med at drive forretning ved at snyde deres chauffører.

I de 5 uger, hvor han arbejdede i Danmark, var han indkvarteret i en lejlighed i Farum sammen med tre andre. Boligen blev formidlet via LSP Logistik Service Partner, og den unge litauer betalte 4000 kroner om måneden, som blev fratrukket lønudbetalingen. Der blev ikke skrevet kontrakt på boligen.

Artiklen kan downloades og printes i PDF her

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


12. okt. 2020 - 15:01   13. okt. 2020 - 09:28

Social dumping

noc@arbejderen.dk