Med de nye oplysninger om LSP Logistik Service Partner ApS vil vi naturligvis skærpe vores opmærksomhed på firmaet.
Efter jeg har kigget dybere, kan jeg se, at virksomheden i alt har efterbetalt løn, feriepenge med videre svarende til 770.000 kroner.
Kim René Busch, Transportgruppen 3F
Sådan lyder reaktionen fra Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, da han erfarer, at 3F's lokale afdelinger og forbundet tilsammen har rejst 25 faglige sager mod firmaet i de godt tre år, firmaet har eksisteret.
Forhandlingssekretæren har på baggrund af Arbejderens henvendelse undersøgt, hvor mange sager der har været mod virksomheden, og hvornår de er begyndt. Han indrømmer, at omfanget kommer bag på ham.
– Det viser sig, at allerede i august 2017, mindre end to måneder efter at virksomheden er startet op, ser vi den første sag, siger Kim René Busch.
Siden da er der lokalt løst 18 sager på landsplan. Forbundet har afsluttet to sager i 2019 og foreløbig tre i 2020.
– Det er ikke noget, der har fået os til at kigge dybere i virksomheden, da sagerne ikke har været så alvorlige, men efter jeg har kigget dybere, kan jeg se, at virksomheden i alt har efterbetalt løn, feriepenge med videre svarende til 770.000 kroner, fortæller forhandlingssekretæren.
Ikke-medlemmer fortæller også om snyd
I 3F er alle afdelinger suveræne og kan træffe egne beslutninger også i faglige sager. Derfor er det meget almindeligt, at de lokale 3F-afdelinger selv afslutter faglige sager ved at indgå forlig med arbejdsgiver. Det betyder imidlertid, at forbundets Transportgruppe ikke per automatik får kendskab til, hvis der er gentagne problemer med samme virksomhed.
Nu lyder det fra Kim René Busch:
– I den sidste måned har vi fået to nye sager ind på Logistik Service Partner, men hvor vi endnu ikke har haft møde, og med de nye oplysninger vil vi naturligvis skærpe vores opmærksomhed.
Arbejderen har snakket med ansatte i seks 3F-afdelinger, der bidrager til den lidet flatterende statistik på et vognmandsfirma, der ovenikøbet er medlem af arbejdsgiverorganisationen DI og har underskrevet en 3F-overenskomst. Ifølge afdelingernes oplysninger kunne statistikken have set endnu værre ud.
>>LÆS OGSÅ: 3F har travlt med at hjælpe underbetalte chauffører i berygtet vognmandsfirma
– Vi får også mange henvendelser fra ikke-medlemmer, fortæller Thomas Guldager i 3F Vestegnen.
Han husker umiddelbart henvendelse fra yderligere seks personer, der har arbejdet for LSP, men fordi de ikke var medlemmer, valgte fagforeningen ikke at gøre noget ved dem.
– Så der kan sagtens være langt flere sager, end vi får kendskab til, mener den faglige sekretær.
Sammen tegner de seks afdelinger et billede af en virksomhed kendetegnet ved snyd med løn, feriepenge og pensionsindbetalinger. Ligesom de fortæller om tidligere ansatte, der er blevet truet med store mekanikerregninger og bliver modregnet ved små og store fejl eller forsinkede leverancer.
En tidligere chauffør Simas Olišauskas fra Litauen fortæller i Arbejderen om, at han arbejdede for firmaet i fem uger. Han kørte ud med pakker i mere end 37 timer om ugen og fik udbetalt 3883,35 kroner på bankkontoen. Selv hvis man lægger 4000 kroner til, som Simas Olišauskas fortæller, at han blev modregnet i husleje om måneden, så er det udbetalte langt fra overenskomsten.
>>LÆS OGSÅ: Chauffør fik under 4000 kroner i løn for fem ugers fuldtidsarbejde
Ekstern advokat
Hovedparten af de sager, som 3F-afdelingerne har rejst mod LSP Logistik Service Partner, er afsluttet med forlig mellem den respektive afdeling og firmaet, hvor advokat Klaus E. Henriques spiller en gennemgående rolle.
Det vil sige, at LSP bruger penge på at betale en ekstern advokat i stedet for at gøre brug af DI’s advokater, hvilket Kim René Busch ikke er så forundret over:
– Det er desværre ikke så usædvanligt i transportbranchen, at de hyrer deres egen advokat til at varetage deres interesser – i hvert fald så længe det kører lokalt. Vi tror, de gør det i forventning om, at sagerne kan løses lokalt gennem et forlig.
Kim René Busch forklarer, at virksomheden ved at løse sagerne lokalt undgår, at der kommer fokus fra forbundets side på antallet af sager, der udløser efterbetaling. Overdrager de lokale afdelinger sagerne til forbundet, og kommer der flere sager om brud på overenskomsten, vil der ud over efterbetalingen blive stillet krav om bod.
– Bodens størrelse kan stige for hver sag, og det kan blive dyrere for virksomheden. Dermed opstår interessen for at løse sagerne med lokalafdelingerne. Der kan jo godt gå lang tid, inden flere afdelinger opdager, der måske er lighed imellem de sager, de har, siger forhandlingssekretæren fra Transportgruppen.
Har tidligere fået bod
LSP er én gang tidligere blevet pålagt at følge overenskomsten og har fået bod for forseelsen.
– Nu har de så igen brudt overenskomsten, så er det da klart, at vi er ekstra opmærksomme, når vi nu skal mødes med dem igen, udtaler Kim René Busch.
Han kan ikke kommentere på de to LSP-sager, der nu ligger på hans bord.
Generelt sker der det, når forbundet overtager en sag fra lokalafdelingen med den nødvendige dokumentation, at forbundet begærer mæglingsmøde inden for syv dage. Gennemførelse af mæglingsmøde sker så typisk i løbet af de kommende tre uger.
I den forbindelse er det uden betydning, at virksomheden lader sig repræsentere ved egen advokat. Da LSP er medlem af DI, bliver det DI som part i overenskomsten, der sammen med virksomheden deltager i et mæglingsmøde.
Arbejderen har snakket med direktør i LSP Logistik Service Partner Arzi Abus. Han henviser til firmaets advokat Klaus E. Henriques, men trods gentagne forsøg er det ikke lykkedes at få ham i tale.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278