Kina har uden sammenligning verdens største bilproduktion. 28 procent af verdens biler bliver produceret i Kina – mod 11,5 procent i USA, som er verdens næststørste producent.
Mange kommentatorer advarer om, at disse signaler kan være et varsel om en ny finansiel og økonomisk krise.
Derfor er der al mulig grund til at notere sig, at Kinas bilproduktion faldt med 16,4 procent i maj 2019. Især da det er den 12. måned i træk med fald i den kinesiske produktion.
Det bliver givet tre årsager til faldet på det kinesiske bilmarked: Handelskrigen med USA, usikkerhed i industrien på grund af strengere krav til udstødningen og fald i middelklassens købekraft.
Tysk bilindustri i krise
Også den tyske bilindustri er i krise. Volkswagen registrerer en global nedgang på fem procent i forhold til 2018, skriver det tyske Manager Magazin. Det samme gælder Daimler.
Det tyske forskningsinstitut CAR ved universitetet i Duisburg-Essen regner med en global nedgang i bilproduktionen i 2019 på fem procent eller næsten 80 millioner biler. Det vil i så fald være den største nedgang i denne industri siden finanskrisen i 2008.
Efter at have haft et rekordår i 2018 er også bilindustrien i USA på vej ind i en ny krise, skriver Bloomberg. USA’s bilproducenter lukker fabrikker og fyrer tusindvis af arbejdere.
Japanske Honda, som sammen med Toyota er blandt de yderst få mærker, som har en opgang i 2019, har besluttet at lukke sin fabrik i Swindon i England, hvilket fører til, at 3500 arbejdere mister deres job. De vil også lukke en fabrik i Tyrkiet.
General Motors sagde i november 2018, at det lukker otte fabrikker med i alt 14.000 arbejdere. Ford skærer produktionen i Europa ned, hvilket rammer 7000 arbejdere.
Krympende ordrebøger
Bilindustrien er så stort et marked for underleverandører, at så store bevægelser på markedet naturligvis også påvirker andre sektorer. Tysk industri melder om nedgang i 2019 og drastisk krympende ordrebøger. USA’s sanktioner spiller også en stor økonomisk rolle i Tyskland, eftersom de rammer tysk eksport til landets traditionelle marked i Rusland.
Mange kommentatorer advarer om, at disse signaler kan være et varsel om en ny finansiel og økonomisk krise. USA’s handelskrig mod Kina forstærker naturligvis denne tendens, fordi den rammer de to største økonomier i verden.
Kina er den største motor i verdenshandlen, så en økonomisk krig mod Kina rammer naturligvis handlen i hele verden, påpeger New York Times.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278