05 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kun 100 stemmers flertal for overens-komst for norske buschauffører

Tæt urafstemning

Kun 100 stemmers flertal for overens-komst for norske buschauffører

En urafstemning blandt 10.000 buschauffører om en ny overenskomst endte i et meget lille ja. Kun 100 stemmer skilte ja- og nej-siden. Den nye overenskomst betyder mere i løn, men stadig skæve arbejdstider.

Aftalen giver buschaufførerne 5,50 kroner mere i timen og lidt flere løntillæg næste år, men ikke bedre arbejdstider og ordentlig tid til at sikkerhedstjekke busserne før kørsel.
FOTO: NTB/Scanpix
1 af 1

Norge var kun 100 stemmer fra en ny busstrejke.

Urafstemningen blandt 10.000 buschauffører om en ny overenskomst endte i et stort drama. Kun 100 stemmer skilte ja- og nej-siden.

Hvis ikke bus-chaufførerne får bedre arbejdstider, er de atter klar til at strejke.
Jørn Eggum, Fellesforbundet

En fintælling viste, at 4924 stemte ja til forliget, mens 4839 stemte nej. I procent svarer det til 50,44 procent ja og 49,56 procent nej.

Det betyder, at aftalen mellem arbejdsgiverne i NHO Transport/Spekter og chaufførernes fagforeninger (Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet) er godkendt, skriver Fellesforbundet i en pressemeddelelse.

Mere i løn

Aftalen giver buschaufførerne 5,50 kroner mere i timen, én krone i timen ekstra i specialtillæg for 2020 samt garanti for ekstra 2,50 kroner i timen i 2021.

Det vil betyde, at chaufførerne kan indhente løngabet i forhold til industrien, mener Fellesforbundets formand Jørn Eggum, der anbefalede et ja.

Men et flertal i hans forbund stemte nej til forliget. De mener ikke, at højere løn var nok. 57,4 procent stemte nej til forliget. Konkret er de utilfredse med, at forliget ikke ændrer på deres arbejdstider og den manglende tid til at sikkerhedstjekke busser før kørsel.

Op til 8000 chauffører i hele Norge strejkede 20. september og et par uger frem med krav om både højere løn og bedre arbejdstider.

De var – og er stadig – vrede over den udbredte brug af delt tjeneste, hvor man skal tage ubetalt fri midt på dagen. Jobbet bliver næsten umuligt at kombinere med familielivet, lød det under konflikten fra Fellesforbundet.

>> LÆS OGSÅ. Togstrejke mod EU's jernbanepakke i Norge

Aftalen, der netop er accepteret, indeholder tilsyneladende intet om arbejdstider og sikkerhed. Dog skal emnet diskuteres løbende ved lokale forhandlinger og i branchen, oplyser Fellesforbundet, der mener, at strejken var en succes.

Strejken i september var varslet og derfor ikke omfattet af bod. 

"Snævert ja"

Jørn Eggum har noteret sig, at ja'et blev ekstremt "smalt". Han beder derfor arbejdsgivere om at "notere sig utilfredsheden" blandt store dele af chaufførerne.

– Dette er et klart signal til arbejdsgivere om at tage ansvar. Hvis der ikke sker væsentlige fremskridt inden de kollektive forhandlinger om halvandet år, er beskeden fra buschaufførerne klar. De er villige og i stand til at strejke for deres krav, siger Eggum.

Også i Fagforbundet var der flertal af nej-stemmer. Her mener tre ud af fire chauffører, at forliget giver for lidt, og at en ny strejke derfor er nødvendig.

Men i andre forbund som Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet blev det et ja med henholdsvis 58 og 60 procent.

Det nye overenskomstforlig på busområdet varer indtil foråret 2022, hvor der er nye overenskomstforhandlinger.

Stor utilfredshed

Eggum lover, at forbundet løbende vil forhandle med arbejdsgiverne om at "sikre chauffører tid til at kontrollere udstyr og bus", bedre arbejdsvilkår i udbudsordningerne, og at det handler om at finde løsninger, "så chauffører kan få et liv uden for arbejdstiden".

Jane B. Sæthre, formand for Norsk Jernbaneforbund, siger, at der ikke er tvivl om, at der er utilfredshed med løn- og arbejdsvilkårene blandt buschaufførerne. Hun er dog stadig glad for, at der var et ja-flertal.

– Men det er et ja med et stort "men" tilknyttet, siger hun til frifagbevegelse.no og tilføjer, at en "stor gruppe chauffører er meget skeptiske, afventende og utilfredse".

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. nov. 2020 - 06:47   02. dec. 2020 - 10:30

Norge

ah@arbejderen.dk