Bilarbejdernes fagforbund i USA, United Auto Workers (UAW), har sat punktum for en af de længste strejker i nyere tid.
Vi er alle så utroligt stolte af, at det lykkedes bil-arbejderne at erobre en hel nations hjerter og sind.
Terry Dittes, UAW
Strejken begyndte den 16. september, efter at UAW's fire-årige overenskomst med General Motors udløb.
57 procent af medlemmerne stemte i sidste uge ja til en ny overenskomstaftale mellem UAW og General Motors.
Strejken berørte 34 fabrikker i USA samt produktionen i Canada og Mexico, og den har kostet bilkoncernen anslået to milliarder dollars om ugen.
Den nye fire-årige aftale dækker næsten 50.000 ansatte ved GM. Den giver højere løn, bonusser og nemmere adgang for midlertidigt ansatte til fast job efter tre års ansættelse.
"Klare forbedringer"
UAW-ledelsen kalder resultatet for "klare forbedringer".
Aftalen giver i alt tre procent mere i løn det første og det tredje år og et engangsbeløb i det andet og fjerde år.
Den fjerner et loft for overskudsdeling, så arbejderne kan få større del i firmaets profit, rapporterer TV-stationen CBS.
Andre dele af aftaler omfatter ifølge UAW:
-
Løstansatte vil få nemmere ved at blive fastansat fra 2021.
-
Vikarer får højere løn.
-
De nuværende sundhedsforsikringer bevares, og der kommer ingen yderligere omkostninger for de ansatte. GM lagde ellers op til, at UAW-medlemmer skulle betale mere selv.
-
Ældre arbejdere får bonus på 11.000 dollars, og løstansatte får 4500 dollars.
-
Der kommer forbedret ferieordning.
-
Visse ældre arbejdere får 60.000 i bonus ved aftrædelse.
GM lover at investere
I en erklæring kalder GM – der havde en profit på otte milliarder dollars i 2018 – den nye overenskomst for "verdensklasse" og lover at investere 7,7 milliarder dollars i USA.
– Vi er stolte over at kunne tilbyde godt betalte job til titusinder af ansatte i Amerika, samtidig med at vi har vedtaget betydelige investeringer i USA, siger GM’s administrerende direktør Mary Barra.
UAW krævede oprindeligt også, at GM droppede planen om at lukke tre fabrikker i delstaterne Michigan og Ohio, men kravet blev ikke indfriet.
I stedet gik GM ifølge CBS med til "at opgradere" en fjerde fabrik for el-lastbiler i byen Detroit.
Kritik
Et stort mindretal på 43 procent af UAW-medlemmerne stemte imidlertid nej til aftalen med GM. De er utilfredse med, at GM fastholder at ville lukke tre fabrikker.
En stor del af arbejderne ved de lukkede eller lukningstruede fabrikker i Ohio og Michigan stemte massivt nej til aftalen, skriver det britiske dagblad The Guardian.
De stemte nej, fordi aftalen ikke "garanterer fuldtidsbeskæftigelse for mange vikarer, og formuleringerne om jobsikkerhed er uklare", som en anonym arbejder siger til avisen.
Han kritiserer også, at GM med aftalen ikke forpligter sig til at bevare arbejdspladser i USA, men fortsætter med at opbygge produktion i Mexico og det sydlige USA, hvor færre arbejdere er medlem af en fagforening.
Solidaritet
UAW kalder aftalen for en "klokkeklar sejr".
– Vi er alle så utroligt stolte af UAW-medlemmerne ved GM, der lykkedes at erobre en hel nations hjerter og sind, siger UAW's vicepræsident Terry Dittes ifølge TV-stationen CBS.
>> LÆS OGSÅ: USA's lærere kæmper for højere løn
Solidariteten med de strejkende var enorm, tilføjer han. Tusindvis af offentligt ansatte støttede både blokader og sendte penge. Blandt andet har tusinder af lærere, pedeller, kantinepersonale og sikkerhedsvagter og andet personale på skoleområdet i USA støttet op.
>> LÆS OGSÅ: 40.000 i strejke i USA
Også transportarbejderforbundet Teamsters støttede strejken, ved at dets medlemmer nægtede at køre de biler – der blev produceret af skruebrækkere eller robotter – ud af fabriksportene.
Efter at overenskomstaftalen med GM er i hus, planlægger UAW at forhandle med bilfabrikanterne Ford og Fiat-Chrysler om nye overenskomster.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278