Storbritannien vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler fra år 2035.
Sådan lyder udspillet fra Storbritanniens premierminister Boris Johnson, der i dag lancerede FN's klimatopmøde, COP26, der løber af stablen i Glasgow til november.
At være vært for COP26 er en vigtig mulighed for Storbritannien og de øvrige lande i verden til at optrappe kampen mod klimaforandringer.
Boris Johnson, Storbritanniens premierminister
– At være vært for COP26 er en vigtig mulighed for Storbritannien og de øvrige lande i verden til at optrappe kampen mod klimaforandringer, lyder opfordringen fra Boris Johnson.
Han uddyber:
– Intet ansvar kan være større end at beskytte vores planet. 2020 må være året, hvor vi vender udviklingen i den globale opvarmning. Det skal være året, hvor vi vælger en renere og grønnere fremtid for alle.
Forbuddet mod diesel- og benzinbilerne skal få Storbritannien tættere på målet om at blive CO2-neutral i 2050.
Danmark må ikke
I Danmark derimod, der fortsat er med i EU, er det sværere at tage grønne beslutninger.
For selvom der faktisk er flertal i det danske Folketing for at stoppe salg af benzin- og dieselbiler i Danmark, er beskeden fra EU er klar: Danmark må ikke forbyde benzin- og dieselbiler.
Biler er nemlig varer. Derfor er biler reguleret af EU's indre marked og hensynet til, at varer skal kunne bevæge sig frit – og ikke hensynet til klimaet. Hvis Danmark vedtager et forbud mod benzin- og dieselbiler, kan varerne ikke længere bevæge sig frit, for så kan eksempelvis tyske bilproducenter ikke eksportere deres biler til Danmark.
>> LÆS OGSÅ: EU spænder ben for solceller i Sorø
Det er hovedbudskabet i det brev, som EU's kommissær for det indre marked Elżbieta Bieńkowska i december sidste år sendte til Folketingets Europaudvalg. Udvalget havde spurgt EU, om Danmark kan forbyde import og salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark.
Utroligt bøvlet
Klima- og miljøminister Dan Jørgensen ved godt, at EU sætter en lang række begrænsninger for, hvilke grønne miljøforbedringer det danske Folketing må indføre.
Siden september sidste år har klima- og miljøministeren forsøgt at få lov af EU til at forbyde benzin- og dieselbiler. Ministeren indrømmer, at det bliver "utroligt bøvlet" at ændre EU-reglerne, fordi især de store bilproducerende EU-lande vil gå imod forslaget.
>> LÆS OGSÅ: Kroatisk ø siger nej til EU-støttet gasprojekt
Også den danske transportminister Benny Engelbrecht har været Bruxelles. I september sidste år udsendte ministeren en pressemeddelelse, hvori han lovede at "lægge op til, at EU ser nærmere på muligheden for at udfase benzin- og dieselbiler".
Siden da har der været tavshed om, hvordan det er gået med de to ministres forsøg på at få lov af EU til at forbyde diesel- og benzinbiler i Danmark.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278