Den danske fagbevægelse ruster sig nu til at tage et opgør med lavprisselskabet Ryanair, som den 26. marts etablerer en fast base i Københavns Lufthavn.
Onsdag i denne uge gav fagforeningerne i LO-familien, ifølge Arbejderens oplysninger, hinanden håndslag på at indlede sympatikonflikt og dertil hørende sympatiblokade i Københavns Lufthavn. Det kan blandt andet betyde, at Ryanair ikke vil kunne få benzin eller bagage på flyene.
Vi indgår ikke nogen aftaler med fagforeningerne her i København, ligesom vi heller ikke har gjort det andre steder.
Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair
LO's reaktion kommer, efter at Ryanair har afvist at tegne overenskomst med Flyvebranchens Personale Union, FPU, som nu varsler konflikt mod lavprisselskabet.
- Hvis Ryanair afviser dialogen, vælger de desværre også konflikten, siger Thilde Waast, formand i FPU.
Ryanair meddelte allerede i oktober, at selskabet åbner base i København. I den forbindelse meddelte FPU, at fagforeningen ønskede en dialog om overenskomst med lavprisselskabet, men det ønske afviste Ryanair skriftligt den 26. januar.
Thilde Waast påpeger, at i Danmark taler arbejdsmarkedets parter sammen og indgår gode og solide overenskomster, som er til gavn for alle.
- Ryanair har ikke helt almindelige danske tryghedsforhold. Altså ikke løn under sygdom, ferie med løn, adgang til pensionsordninger og et lønniveau, hvor man kan regne med, hvad man har at leve for, lyder det fra FPU-formanden.
Indgår ikke overenskomst
Ryanair er berygtet for ikke at ville tegne kollektive overenskomster. Og det bekræftede David O'Brian, kommerciel direktør i Ryanair, på et pressemøde torsdag.
- Ryanair forhandler overenskomst direkte med de ansatte, sagde David O'Brian ifølge DR.
Og fra Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair, lød det ifølge Avisen.dk
- Vi indgår ikke nogen aftaler med fagforeningerne her i København, ligesom vi heller ikke har gjort det andre steder. Vi har aftaler direkte med de personaleklubber, der er alle de steder, som vi flyver ud fra.
Udenfor pressemødet, som foregik på Hotel Royal i København, var omkring 80 fagligt aktive fra forskellige klubber i lufthavnen mødt frem med løbesedler og røde faner. Det skete med paroler om at forsvare den danske model og sige nej til social dumping.
På pressemødet slog David O'Brian fast, at Ryanair er parat til en retssag, hvis den danske fagbevægelse blokerer selskabets forretning i Danmark.
- Blokade er ulovligt. Men vi krydser den bro, når vi når til den. Men vi er parat til at tage retlige skridt, hvis det skulle blive nødvendigt. Men jeg kan ikke forestille mig, hvorfor nogen fagforening, eller nogen i det hele taget, ville sige nej til 1.700 nye job i Danmark. Det synes jeg, du skulle spørge fagbevægelsen om, sagde David O'Brian ifølge DR.
Mangler indsigt
Jesper Due, professor og arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet, mener at Ryanair måske mangler indsigt i, hvordan det danske arbejdsmarked fungerer.
- Selskabet henviser til, at det overholder EU-lovgivningen, men det har sådan set ikke noget med det her at gøre. Lønforhold i Danmark reguleres via overenskomsterne og ikke gennem lovgivning. Og hvis parterne ikke kan blive enige, så kan man konflikte, siger Jesper Due til Newspaq.
Ryanair etablerede sig i 2012 med en fast base i Billund Lufthavn. Her har flyselskabet fundet billige flybesætninger til en månedsløn på omkring 10.000 kroner blandt øst- og sydeuropæere. De er ansat på kontrakter, som arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, Henning Jørgensen, tidligere har sammenlignet med "næsten slavelignende forhold".
Ifølge Thilde Waast byder Ryanair sine stewardesser helt ned til 7.500 kroner om måneden på kontrakter, hvor der ingen løn er under sygdom eller ferie.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278