Stemmefiskeri blandt bilfolket
Blogs
Stemmefiskeri blandt bilfolket
Nye omfartsveje, motorvejsudbygning og formindskelse af vejtrængslen og den tid, bilisterne spilder i køer er et sikkert vinderkort op til det kommende folketingsvalg.
Der varmes op til Folketingsvalget, og en presset blå blok bruger skamløst infrastrukturinvesteringer som lokkemad for at tiltrække stemmer fra bilfolket.
DF’s folketings-kandidater er også på (vej)banen og har åbnet for den trafikale gavepose.
Nye omfartsveje, motorvejsudbygning og formindskelse af vejtrængslen og den tid, bilisterne spilder i køer er et sikkert vinderkort.
Men ingen taler om den tid, som kollektive trafikanter mister, når de skal vente på tilsluttende forbindelser eller trækkes med dårligt fungerende kollektiv trafik på grund af nedskæringer.
Tullebanen
DF’s folketingskandidater er også på (vej)banen og har åbnet for den trafikale gavepose, der for eksempel omfatter ”Tullebanen”, den omdiskuterede skinneforbindelse til Billund, og omfartsvejen oppe ved Mariager, hvor transportordfører Kim Christiansen er valgt.
Men DF-vælgerne i det sønderjyske skal skam heller ikke snydes. Jan Rytkjær Callesen, MF og byrådsmedlem i Sønderborg, disker op med et par motorvejsudvidelser, som er en del af det naturhærgende og klimabelastende asfaltorgie, som VLAK-regeringen og DF har spillet ud med. Godteposen rummer også et luftigt og aldeles overflødigt broprojekt.
Men der er en graverende mangel ved de trivielle infrastrukturudvidelser, som Rytkjær Callesen slår sig op på, og det er dobbeltsporet mellem Padborg og Tinglev. Denne udeladelse er faktisk en begmand til erhvervslivet og samtidig udtryk for nedprioritering af de grænseoverskridende klimavenlige transportforbindelser.
Endelig er det lidt ironisk, at DF ved at lægge stemmer til Løkkes sundhedsreform er med til at underminere busruterne i "Det gule Danmark" inklusive Sønderjylland.
DF-kandidaten pisser dermed på nogle af sine kernevælgere, dem med bopæl i tyndt befolkede yderdistrikter, som er afhængige af bustransport, og som af blandt andet privatøkonomiske grunde ikke uden videre kan omstille sig til bilkørsel.
Ingen quickfix
Men også ovre i Storkøbenhavn prøver man at tækkes vælgerne ved at adressere trafik og veje. Her er man dog klar over, at den motoriserede trafik også har nogle skadevirkninger.
I flere storkøbenhavnske kommuner må mange borgere leve med alt for høje støjniveauer i deres bolig. En række politikere med Gladsaxe-tilknytning er derfor gået sammen om at bekæmpe vejstøjen. De forlanger en national handlingsplan imod den sundhedsskadelige trafikstøj.
Jeppe Bruus, MF for Socialdemokratiet, fører valgkamp på støj-temaet, og det samme gør den konservative Henrik Sørensen, der vil lægge låg på trafikstøjen i Gladsaxe ved at overdække motorvejsstrækningerne. Men det er nemt at gennemskue Gladsaxe-kandidaternes valgtaktiske ærinde.
Støjbekæmpelse skal reduceres til quickfix, og man negligerer de grundlæggende årsager til støjplagen: Den tiltagende biltrafik og de samme politiske kræfters vedholdende pres for motorvejsudvidelser.
For det er jo de samme magtpartier – de, hvis lokale repræsentanter nu ivrer for støjreduktion – som på Borgen har nedsat bilafgifterne, og som i tide og utide aflirer mantraet om, at "det er vejenes tur".