29 Apr 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Integrationsydelse kan spænde ben for integrationen

Blogs

Rasmus Kjeldahl
Direktør i Børns Vilkår
Formand for Københavns Madhus, næstformand for Poesiens Hus, tidligere direktør i Forbrugerrådet.
Blogindlæg af Rasmus Kjeldahl

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Fredag, 21. august, 2015, 06:36:05

Integrationsydelse kan spænde ben for integrationen

De nye lave ydelser til flygtninge fremmer den negative sociale arv.

Regeringen vil introducere en såkaldt integrationsydelse til flygtninge og indvandrere og samtidig indføre et optjeningsprincip for blandt andet børnecheck og børnetilskud for indvandrere.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil de nye lavere ydelser betyde, at mange nytilkomne flygtninge og indvandrere vil få en indkomst langt under fattigdomsgrænsen.

Alle børn har ret til en tryg barndom, og ingen skal straffes for den krig, de voksne fører.

Hårdest ramt er, ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, familier med kort ophold i landet, da de helt mister børnefamilieydelsen.

En enlig med tre børn, der lige er kommet til Danmark, ligger således 7400 kroner under fattigdomsgrænsen hver måned. Et par med tre børn, der lige er kommet til landet, ligger 6000 kroner under fattigdomsgrænsen.

Det betyder, at børn af nytilkomne flygtninge vil have virkelig dårlige livsvilkår sammenlignet med andre børn. Børn af flygtninge er i forvejen i en udsat position: Familien er flygtet fra krig og konflikt og har oplevelser med i bagagen, der er svære at lægge bag sig. Oplevelser, der påvirker hele familien.

Børnene kastes ud i en helt ukendt kultur, et nyt sprog, en ny skole og nye klassekammerater – uden de økonomiske ressourcer, der er behov for

Vi ved, at børnefattigdom kan føre til social isolation. Børn er bevidste om, at deres forældre ikke har råd, men ved også, at det er skamfuldt, og at de skal skjule det.

Det betyder afbud til børnefødselsdage, fordi de ikke har råd til gaven. De inviterer naturligvis heller ikke selv, for der er intet at tilbyde. De melder fra til udflugter og går ikke med kammeraterne i byen  der er ingen lommepenge til den slags. Tøjet kommer kun fra genbrugsbutikker – og vel at mærke ikke, fordi det er smart.

Endnu har vi ikke oplevet fattige børn, der sulter i Danmark, men det kommer vi måske til med de nye regler. Uanset graden af omsorgssvigt vil et barn nødigt stikke ud, og det gør ondt ikke at kunne det, de andre kan.

Barnet holder sine egne behov tilbage, fordi det bekymrer sig om familiens økonomi. Dertil kommer, at et barn, der vokser op i fattigdom, har dobbelt så stor risiko for at dumpe til folkeskolens afgangsprøve, som børn af ikke-fattige. Det viser en analyse fra 2014, ligeledes fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det er, med andre ord, den negative sociale arv, vi fremmer med de nye ydelser.

Vi går ud fra, at regeringen ønsker at få flest mulige flygtninge i arbejde og børn af flygtninge i uddannelse. Vi stiller os stærkt tvivlende over for, at de lavere ydelser vil være til nogen hjælp.

Tværtimod vil fattigdom være endnu en barriere på vejen mod en god fremtid. Alle børn har ret til en tryg barndom, og ingen skal straffes for den krig, de voksne fører.