Der bliver spillet hasard med arbejdernes liv og helbred på byggeriet af den nye Storstrømsbro, som skal forbinde Sjælland og Falster. Det mener Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl, som mandag i sidste uge havde kaldt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i samråd.
Der bliver arbejdet i ni meters højde uden afskærmning. Der bliver arbejdet over armeringsjern, og der er gående trafik på veje, hvor store entreprenørmaskiner kører.
Christian Juhl, Enhedslisten
Siden 28. september sidste år, hvor det første spadestik på Storstrømsbroen blev taget, har Arbejdstilsynet givet hele 68 forbud og strakspåbud. Og over en toårig periode er der givet i alt 102 reaktioner. Heraf var 94 strakspåbud og forbud. Flere af overtrædelserne har medført bødeforlæg eller politianmeldelse.
Christian Juhl understregede på samrådet, at det er helt elementære forhold, som ikke overholdes på byggeriet:
– Der bliver arbejdet i ni meters højde uden afskærmning. Der bliver arbejdet over armeringsjern, og der er gående trafik på veje, hvor store entreprenørmaskiner kører. Det er et under, at der ikke er sket noget.
Daglige tilsyn
Beskæftigelsesministeren var enig i, at arbejdsforholdene ikke er i orden:
– Beskrivelsen af de forhold ved byggeriet af Storstrømsbroen, som Arbejdstilsynet har påtalt, er virkelig ikke rar læsning. Det er ganske enkelt ikke i orden, sagde Peter Hummelgaard og understregede, at det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at arbejdsmiljøreglerne overholdes.
Han kunne endvidere oplyse, at Arbejdstilsynet fører dagligt tilsyn på byggepladsen. Og bygherren, Vejdirektoratet, har også indført skærpede daglige tilsyn med særligt fokus på opfølgning af de forhold, som Arbejdstilsynet har påtalt.
Hele projektet består af otte forskellige byggepladser, og der er på det nuværende tidspunkt cirka 200 personer beskæftiget på byggeriet af Storstrømsbroen.
Ny entreprenør?
– Skal Arbejdstilsynet virkelig møde op hver morgen, sagde Christian Juhl og spurgte, om det ikke netop er udtryk for, at det er det forkerte firma, som har fået opgaven med at bygge Storstrømsbroen.
– Det er den hidtil dårligste start på et byggeri, som jeg har set. Det er udtryk for en grundlæggende mangel på evne til at gennemføre et sådant projekt, når man svigter på så elementære ting som de påbud, der er givet her, sagde han.
Christian Juhl påpegede også, at de to udenlandske byggeselskaber, der tegner sig for de mest alvorlige sager om farligt arbejdsmiljø, tidligere har gjort sig uheldigt bemærket i Danmark.
– De har været på metroen, og vi ved, at de har rod med arbejdsmiljø og sikkerhed. De skulle aldrig have haft opgaven. Det her udvalg advarede for to år siden den tidligere transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen mod at tage de her firmaer. Det gad han ikke at høre på, og nu står vi med mudder helt op til knæene, for at sige det ligeud, sagde Christian Juhl.
Han ville derfor gerne vide, om ministeren havde overvejet at finde en ny entreprenør.
Komplekst byggeri
Beskæftigelsesministeren forsikrede om, at regeringen tager problemerne på byggeriet alvorligt.
– Men det er et stort og komplekst byggeri, hvor der i sagens natur vil blive begået flere fejl. Dem skal vi tage meget seriøst og sikre, at de stoppes så hurtigt som muligt, sagde Peter Hummelgaard.
Det er imidlertid ikke beskæftigelsesministeren, som har ansvaret for at tage stilling til, om entreprenøren kan løfte opgaven, men Transportministeriet, forklarede Peter Hummelgaard og lovede, at han vil afholde et møde med transportministeren for at diskutere, hvad der videre kan gøres.
Italiensk konsortium
Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på opførelsen af Storstrømsbroen. Oprindelig bestod konsortiet af tre firmaer, men to af firmaerne faldt fra, da det kom frem, at de var involveret i en stor korruptionssag i det italienske retssystem. I dag er kun den italienske entreprenør Itinera tilbage.
SBJV har fyret flere udenlandske underentreprenører. Det drejer sig blandt andet om italienske CIPA og portugisiske CNBT, som begge er kendt fra metrobyggeriet, hvor de har stået bag social dumping for i alt 60 millioner kroner.
I lørdags kom det frem, at en af de største og vigtigste anlægskontrakter er gået til det italienske firma CEM Estero, som skal stå for produktion af fundamenter og brofag, som bliver formet af stål og støbt i beton i fire fabrikshaller på Masnedø.
Christian Lemvigh, kommunikationsansvarlig for SBJV, fortæller til Fagbladet, at CEM Estero tager deres egen arbejdskraft med til Danmark, og firmaet vil melde sig ind i Dansk Byggeri.
Ifølge Fagbladet er CEM Estero et ubeskrevet blad i Danmark. Selskabet har kontorer i Italien og de to oliestater Saudi-Arabien og Qatar.
Også et andet stort italiensk entreprenørselskab er hyret til at arbejde på Storstrømsbroen. Italienske Fagioli skal stå for at transportere broelementerne og montere dem i Storstrømsfarvandet, oplyser Christian Lemvigh til Fagbladet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278