Omkring 300 havnearbejdere fra blandt andet Polen, Norge, Danmark og Tyskland demonstrerede fredag foran rederiet Unifeeder i Aarhus.
Det handler om, at man vil bruge udenlandske søfolk til at udføre vores arbejde.
Brian Majland, Havnearbejdernes Landsklub
Havnearbejderne er trætte af, at firmaet sætter besætningerne på de skibe, der transporterer godset, til at laste og losse – en arbejdsopgave som eller skal udføres af havnearbejdere.
– Det handler om, at man vil bruge udenlandske søfolk til at udføre vores arbejde, og det betyder ofte social dumping, da det er de færreste søfolk, som får den samme løn for arbejdet, som vi får, siger formand for Havnearbejdernes Landsklub Brian Majland til Arbejderen.
>> LÆS OGSÅ: Havnearbejdere vil demonstrerer i Aarhus
Ifølge Unifeeder er demonstrationen imidlertid rettet mod den forkerte. Rederiet er ikke arbejdsgiver og ejer ikke nogen skibe selv, men chartrer blot. Det er dog ingen undskyldning, mener Brian Majland.
– Det argument holder ikke. Selvom du ikke ejer den bil, du kører, så skal du jo stadig overholde færdselsreglerne. På samme måde skal Unifeeder stadig overholde indgåede aftaler og love, selvom de ikke ejer de fartøjer, de fragter gods med.
Han henviser til, at det er helt almindelig kutyme i alle store rederier, at havnearbejderne står for at laste og losse.
– De store aktører på det her marked som Mærsk og MSC bruger havnearbejdere til fastsurring, og de synes da også, at det er mærkeligt, at de skal overholde aftalerne, når Unifeeder kan slippe afsted med at få udenlandske søfolk til at gøre vores arbejde, siger han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278