Etableringen af letbanen i Aarhus giver ekstra arbejde hos 3F Aarhus Rymarken.
Vi har klaget til ombudsmanden over den lukkethed, vi møder, når det gælder kontrol med et offentlig byggeprojekt som Aarhus Letbane.
Niels Eliasen, 3F
Fagforeningen har gennem længere tid konstateret problemer med social dumping, brud på gældende overenskomst og omgåelse af dansk lovgivning på det offentlige projekt. Foreløbig er det endt med et tocifret millionkrav mod den italienske jernbaneentreprenør, GCF, for manglende udbetalt løn til italienske arbejdere. GCF er hyret af ASAL Konsortiet - ligeledes italiensk - der har hovedentreprisen på over en milliard kroner.
Nægtet aktindsigt
I et forsøg på at få indblik i forholdene og komme problemerne til livs har 3F begæret aktindsigt i letbanens egenkontrol, som foretages af revisionsfirmaet Ernest & Young.
Men hver gang - ialt fem gange - har fagforeningen fået afslag på aktindsigten. Ifølge 3F Rymarken afviser Aarhus Letbane aktindsigt med henvisning til at beskytte ASAL konsortiet og Aarhus Letbanes økonomiske interesser.
– Nu har vi bedt Folketingets Ombudsmand om at se på sagen, fortæller Niels Eliasen, Faglig sekretær 3F Aarhus Rymarken, til Arbejderen.
Han fortsætter:
– Vi betragter den form for lukkethed for helt urimelig. Hvis der er dele af materialet, som vedrører forretningshemmeligheder, kan vi have forståelse for, at dele af materialet undtages fra aktindsigt, men en total afvisning finder vi helt utilstedelig.
Afviser lukkethed
Letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj afviser, at letbanen er præget af lukkethed.
– Tværtimod. Da Aarhus Letbane har en fælles interesse med 3F i at overholde sociale klausuler på letbanens byggepladser, har Aarhus Letbane gennem de seneste to et halvt år været i tæt dialog med 3F, siger Claus Rehfeld Moshøj til Aarhus Stiftstidende.
Hver tredje måned er 3F sammen med de andre fagforeninger, der dækker de fag, der arbejder på projektet, blevet inviteret til møder. Møder der ifølge direktøren er blevet brugt til orientering om, hvordan Aarhus Letbane arbejder for at sikre, at ASAL-konsortiet overholder gældende danske løn- og arbejdsvilkår på letbanens mange byggepladser.
Således bad Aarhus Letbane så sent som i oktober Ernest & Young udvide en igangværende undersøgelse med forhold rejst af 3F. Det er de rapporter, som 3F nu fem gange har fået afslag på indsigt i. Ikke desto mindre udtaler Claus Rehfeld Moshøj til Aarhus Stiftstidende:
– Også i denne sag ønsker vi at være så transparente som muligt. Vi ser naturligvis med stor alvor på de overtrædelser, 3F påstår har fundet sted. Vi arbejder målrettet på at sikre, at alle regler overholdes. Derfor fortsætter dialogen med 3F og de løbende kontroller af løn- og arbejdsvilkår på letbanens arbejdspladser.
I samfundets interesse
Niels Eliasen forklarer, at fagforeningen alene har brug for at se, hvad revisionsfirmaet har fundet frem til i forhold til GCF's aflønning af sine ansatte.
Fagforeningen mener, at det har samfundsmæssig interesse at få afdækket og løst de problemer som findes, herunder problemer med social dumping og mistanke om mafia-relationer.
– Derfor går vi nu til offentligheden og politikerne, ligesom vi har klaget til ombudsmanden over den lukkethed, vi møder, når det gælder kontrol med et offentlig byggeprojekt som Aarhus Letbane, lyder det fra Niels Eliasen.
– Vi kan ikke andet end konkludere, at den manglende åbenhed må skyldes, at man vil skjule forhold for offentligheden. Det er meget alvorligt, da det modvirker kampen mod social dumping og forhindrer, at oplysninger om mafiarelationer bliver grundigt undersøgt. Det er velkendt, at den italienske mafia bevæger sig nordpå, og vi vil i 3F gøre alt for at standse en sådan udvikling, udtaler Niels Eliasen.
Mafia-relationer
At der skulle være relationer mellem et italiensk firma, som arbejder på store byggeprojekter i Danmark og den italienske mafia, har været omtalt i Weekendavisen, blandt andet i artiklen "Hvor sporene ender" bragt den 9. december sidste år. I den artikel kan man læse, at én af fem personer arresteret i Italien og anklaget for åger, hvidvask af penge samt afpresning var ansat ved GCF på Aarhus Letbane fra 15. februar 2016 til begyndelsen af juni.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278