13 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Arbejdere i flybranchen strømmer til fagforening

Efter Ryanair-konflikt

Arbejdere i flybranchen strømmer til fagforening

Konflikten med den irske luftgigant Ryanair sidste forår og sommer har fået de ansatte i luftfarten til i stort tal at melde sig ind i fagforeningen FPU. Også 3F mærker øget gejst efter den faglige kamp.

Fagbevægelsens kamp imod Ryanairs sociale dumping har fået flyvebranchens arbejdere til at melde sig i fagforening.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

På trods af et udtalt ønske om at knække fagbevægelsens magt i Danmark må Ryanair sande, at konflikten med den lille fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU) stik imod hensigten har ført til et styrket fagligt fællesskab og sikret en stor medlemsfremgang.

Ryanair-sagen har gjort os mere synlige. Det er blevet tydeligere, hvad vi er for et fællesskab, og hvad vi kæmper for.
Thilde Waast, FPU

Det skriver Avisen.dk, som har snakket med formand for FPU, Thilde Waast, som i foråret duellerede med den irske luftgigant i Arbejdsretten. Hun forklarer, at fremgangen især skyldes, at fagforeningen er blevet bedre til at komme ud og møde de ansatte.

– Vi har gjort et gennemgribende arbejde for at genopfinde os selv som organisation. Vi skal ikke bare sidde på kontoret og vente, men ud og vise, hvad vi kan, siger Thilde Waast til Avisen.dk.

Erfaringer fra konflikt

FPU, som organiserer piloter, stewarder og stewardesser, kom i vælten, da Ryanair i oktober 2014 proklammerede deres planer for en base i København. Det fik fagforeningen til at kræve overenskomst med Ryanair, som er kendt for løn- og arbejdsforhold langt under danske standarter.

Ryanair nægtede og sagen endte med en konflikt, som faldt ud til fagbevægelsens side. Siden da er FPU's medlemstal steget med hele 31 procent, og den lille fagforening nærmer sig 1.300 medlemmer.

Thilde Waast er ikke i tvivl om, at det i høj grad er det kontroversielle flyselskab, som indirekte har været med til at give fagforeningen vind i sejlene. På grund af konflikten har både de ansatte i luftbranchen og resten af danskerne nemlig kunne se, hvad man skal bruge en fagforening til.

– Ryanair-sagen har gjort os mere synlige. Det er blevet tydeligere, hvad vi er for et fællesskab, og hvad vi kæmper for. Dem, der er tøvende, kan bedre se værdien af at være med i fagforeningen nu. Det har gjort det meget lettere at hverve nye medlemmer, siger hun.

En fantastisk nyhed

I 3F Kastrup, hvis medlemmer blandt andet arbejder med catering, bagage og transport i Københavns Lufthavn, organiserer man allerede tæt på samtlige ansatte. Men også her har armlægningen med det irske lavprisselskab skabt gejst og opbakning blandt medlemmerne.

– Vi mærker generelt en stigende aktivisme og en større tilstrømning til fagforeningskurser. Vi oplever også en større respekt fra arbejdsgiversiden. De har set, at vi er relevante at snakke med, siger formand Henrik Bay-Clausen til Avisen.dk.

I LO, som er hovedorganisation for både FPU og 3F, er man også godt tilfredse. Næstformand Morten Skov Christiansen kalder på facebook fagbevægelsens fremgang i flybranchen for "en fantastisk nyhed".

"Vores stærke og aktive fællesskab gjorde en forskel. Sammen viste vi i fællesskab uvilje overfor at indrette vores arbejdsmarked efter Ryanairs direktørs grådige taktstok," skriver LO-næstformanden og fortsætter:

"Det er også en nyhed som bekræfter, at når fokus er på vores grundfortælling om et godt, sundt og retfærdigt arbejdsliv, hvor alle er med, så styrkes det faglige fællesskab."

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. jan. 2016 - 18:08   26. jan. 2016 - 18:10

Fagbevægelse

as@arbejderen.dk
Ryanair
  • Det irskbaserede lavprisflyselskab Ryanair Ltd. blev etableret i 1985 og var Europas første af sin slags. I dag er det Europas største flyselskab målt på kunder.
  • Ryanair kritiseres af nuværende og tidligere ansatte for elendige løn- og arbejdsforhold, som også fører til løn- og arbejdspres hos konkurrerende flyselskaber. Kunder og konkurrenter kritiserer også dets prispolitik med talrige gebyrer, der først fremkommer sent i bestillingen af billetter.
  • Selskabet flyver ofte til mindre lufthavne for at minimere handlingomkostningerne på jorden. For eksempel lander dets fly til Stockholm i en lufthavn 100 kilometer syd for Stockholm. Københavns Lufthavn har i overensstemmelse med denne strategi ikke hidtil været befløjet af Ryanair, men det ændrede sig fra marts 2015, hvor Ryanair åbnede en base i lufthavnen.
  • Ifølge forbundet 3F har ansatte i Norge arbejdet for en månedsløn på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom og ingen fast arbejdstid. Dertil kommer, at de ansatte selv skal betale 200 kroner månedligt for leje af uniform de første 12 måneder, og hvis de vil sige op, koster det et gebyr på 1500 kroner.

>> Se temasite om Ryanair-konflikten her