Cykelentusiaster kender helt sikkert navnet Heino Cykler.
Firmaet har ud over fem fysiske forretninger en omfattende handel på nettet, hvor man kan købe alt, hvad der skal til for at klare en tur på racercykel.
Heino Cykler ligner desværre mange andre i cykelbranchen - elendig løn, ingen pension og ingen sjette ferieuge.
Jacob Harris, Metal
Nu bliver forretningen imidlertid ramt af en faglig blokade, med mindre direktør Torben Bjørn Christensen ombestemmer sig, oplyser Jacob Harris, faglig sekretær i Metal Hovedstaden.
– Vi har været i dialog med direktøren i et halvt år. Nu har han så meddelt, at han ikke vil tegne overenskomst. Han synes, det bliver for dyrt at skulle give de ansatte pension, fortæller Jacob Harris til Arbejderen.
Sidste år gav Heino Cykler et overskud på 2,2 millioner kroner. Bliver nogle af de penge ikke prioriteret til at sikre firmaets cykelmekanikere overenskomst, så ruller medlemmer af Cykelmekanikernes Brancheklub - en klub i Metal Hovedstaden - de røde faner ud mandag den 1. juni foran alle fem forretninger.
Vil ikke oplyse lønnens størrelse
– Det er lidt kniven-på-struben-agtigt. Gør vi ikke, som fagforeningen siger, så skal de vise os. Der er jo nærmest tale om en hetz mod virksomheden, siger Torben Bjørn Christensen til Arbejderen.
Han er uforstående overfor Metals krav.
– Jeg kunne måske forstå det, hvis vi var en lavtlønsvirksomhed og kun betaler medarbejderne 21.000 kroner om måneden. Men vi har altid betalt vores medarbejdere, så de kan få brød på bordet, og ingen hos os er ansat på mindsteløn, forsikrer direktøren, der dog ikke ønsker at oplyse om lønningerne hos Heino Cykler til pressen.
Ifølge de oplysninger, som Jacob Harris ligger inde med, er månedslønnen i cykelkæden på mellem 19.000 og 25.000 kroner for faglært arbejdskraft.
– Torben Bjørn Christensen er selv god for flere millioner kroner, men mener åbenbart alligevel, at det bliver for dyrt at sikre de ansatte en ordentlig løn. Heino Cykler ligner desværre mange andre i cykelbranchen - elendig løn, ingen pension og ingen sjette ferieuge, bemærker Jacob Harris.
Afviser pension
Pensionsindbetaling interesserer ifølge Torben Bjørn Christensen ikke hans ansatte.
– Vi snakker med vores medarbejdere én gang om året. Vi har tidligere talt om pension, men medarbejderne valgte lønregulering i stedet for pension, forklarer direktøren.
Uddannelsen til cykelmekaniker varer tre år og tre måneder, men selv med et svendebrev i hånden er det langt fra alle, der får fagets mindsteløn på 135 kroner i timen.
Forklaringer ligger primært i en elendig organisering i branchen, hvilket Cykelmekanikernes Brancheklub nu gennem en målrettet indsats forsøger at ændre. Klubben blev stiftet i april måned sidste år, og i den periode er medlemstallet steget fra 170 til over 250.
– Siden september 2014 har vi kørt overenskomstkampagne, og det er lykkedes at få 20 arbejdsgivere fordelt på 26 butikker til at tegne overenskomst. Nu har vi mere en 60 overenskomster på området, fortæller Jacob Harris.
Går efter de store
Der er anslået 500 cykelværksteder/-forretninger i hovedstaden. For mindre end et år siden var blot otte procent af cykelmekanikerne i hovedstadsområdet omfattet af en overenskomst, og selvom det går den rigtige vej, er der stadig nok at tage fat på. Brancheklubben vil nu koncentrere sig om de cykelforretninger, hvor der er ansat andre end ejeren selv. Heino Cykler er én af dem.
Metal Hovedstaden har før været nødt til at bruge konfliktvarslet for at overtale arbejdsgivere til at indgå en overenskomst. Hver gang er det endt med, at der er blevet lavet en aftale. Det håber Jacob Harris også sker i dette tilfælde.
Umiddelbart er der dog intet, der tyder på, at den varslede blokade får Torben Bjørn Christensen til at sætte sin underskirft på en overenskomst.
– Vi har meddelt, at vi ikke er interesseret i en overenskomst. Nu må vi tage det, som det er. Metal vil åbenbart ikke lytte, og jeg er derfor gået videre til en anden instans, siger direktøren men vil ikke forklare nærmere, hvad det betyder.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278