Regeringen vil stramme den danske fortolkning af EU's regler for cabotagekørsel med busser. Det skriver den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Den nye fortolkning er kun noget værd, hvis den bliver fulgt op af mere systematisk kontrol.
Bo Weyse Hansen, 3F Københavns Chauffører
Cabotagekørsel betyder, at en buschauffør udfører erhvervsmæssig personkørsel inden for grænserne i et EU-land, hvor busfirmaet ikke har hjemsted. EU-reglerne åbner op for, at det kan foregå i op til tre måneder ad gangen, men ifølge transportministeren er reglerne uklare og upræcise, og der findes ikke fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne.
Benny Engelbrecht vil fremover kun tillade udenlandske busser at køre syv sammenhængende dage per måned i Danmark, inden de skal returnere til hjemlandet.
– Der har været en kraftig vækst i udenlandske bussers cabotagekørsel i Danmark. Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser nærmest kører ubegrænset cabotage og aldrig forlader landet, siger Benny Engelbrecht.
Løndumping
I flere år har danske vognmænd og turistbuschauffører set et stigende antal busser fra især Polen, Letland og Lithauen overtage kørslen med turister i Danmarks største byer. Busserne kører eksempelvis turisterne på sightseeing for krydstogtskibene i København.
>>LÆS OGSÅ: København vrimler med underbetalte chauffører i piratbusser
Kørslen skader den danske busbranche, der ikke kan konkurrere med de lønninger, som de udenlandske chauffører arbejder for.
– De udenlandske vognmænd betaler hverken moms eller skat her i landet, og de lever heller ikke op til reglerne for registrering af deres forretning i Danmark. Deres lave lønomkostninger betyder, at de kan underbyde danske vognmænd, der presses ud af markedet, har Jørn Hedengran fra 3F's Transportgruppe forklaret Arbejderen.
De udenlandske chauffører kører ifølge Arbejderens oplysninger for mellem 600 og 1.200 euro om måneden, hvilket svarer til mellem 4.500 og 9.000 danske kroner. Til sammenligning har en turistbuschauffør ansat på timebasis ifølge 3F's Transportgruppe krav på en mindstebetaling på godt 152 kroner i timen.
1.200 piratbusser i 2019
Vognmændene i Dansk PersonTransport har undersøgt udviklingen af den såkaldte piratbuskørsel. I sommeren 2017 kørte 371 ud af 900 udenlandske turistbusser systematisk cabotagekørsel i Danmark. Hver femte endda så længe, at loven blev brudt. I 2018 var tallet cirka 700, og i 2019 var der midt i september registreret 1.200.
Hen over sommeren har den lokale chaufførafdeling i København sammen med Dansk PersonTransport gennemført flere aktioner for at gøre opmærksom på problemet og for at råbe politikerne op.
>>LÆS OGSÅ: Flere og flere østeuropæiske busser kører turistture i København
Glæde i 3F og hos arbejdsgiverne
Bo Weyse Hansen, der er faglig sekretær i 3F Københavns Chauffører, glæder sig derfor over regeringens initiativ.
– Vi er meget positive i forhold til, at regeringen tager problemet op og viser, at den er imod social dumping, siger Bo Weyse Hansen til Arbejderen.
Også direktøren for Dansk PersonTransport, Michael Nielsen, hilser stramningen velkommen.
– Vi har råbt og skreget på en stramning af reglerne, og vi er glade for, at regeringen tager det seriøst. Håndhævelsen er essentiel, og vi går også ud fra, at de udenlandske chauffører skal køre efter danske løn- og arbejdsvilkår. Så begynder det for alvor at ligne fair konkurrence, siger Michael Nielsen til Fagbladet 3F.
Bo Weyse Hansen tilføjer, at den nye fortolkning kun er noget værd, hvis den bliver fulgt til dørs:
– Her tænker jeg på mere systematisk kontrol. Det kræver, at der bliver afsat flere penge til Politi, Skat og Arbejdstilsynet.
Benny Engelbrecht indrømmer, at der indtil nu ikke har været den store håndhævelse.
– Men det bliver der også strammet meget væsentligt op på. Så må vi vurdere, om der er ressourcer nok til opgaven, siger han til Fagbladet 3F.
Højere bøder
Der vanker således store bøder til dem, der bryder cabotagereglerne. Bødeniveauet ligger på 35.000 kroner, men den kan sættes yderligere op, hvis der er tale om skærpende omstændigheder, oplyser ministeriet. Her kan blive tale om en fordobling eller sågar en tredobling. Bøden skal som udgangspunkt afspejle det "unddragne beløb eller den uberettigede vinding." Den endelige fastsættelse af bøden vil i sidste ende være op til domstolene, skriver Fagbladet 3F.
>>LÆS OGSÅ: EU på vej med licens til social dumping af buskørsel
Den nye fortolkning skal efter planen træde i kraft den 1. november i år.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278