Fredag slog Københavns Byret fast, at det er ulovligt at køre for den kontroversielle kørselstjeneste Uber. Det skete, da seks chauffører blev kendt skyldige i at have kørt ulovlig taxikørsel. De seks blev idømt bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner.
Vi forventer nu, at Uber stopper med at udbyde ulovlig piratkørsel i Danmark.
Lizette Risgaard, LO
Men nu anker fem af chaufførerne altså sagen til landsretten, skriver Fagbladet 3F, som har talt med fire af de dømtes forsvarsadvokat Eddie Omar Rosenberg Khawaja.
– Vi anker sagerne, og det er min klare forventning, at vi får lov til at anke dem, siger forsvarsadvokaten.
Skal søge om lov
Det er nemlig ikke givet, at alle hans klienter får lov til at anke. Når bøden er på 3.000 kroner eller derunder, kræver det en godkendelse fra Procesbevillingsnævnet. Hver af hans klienter har modtaget bøder på mellem 2.000 og 3.500 kroner.
Kun den ene Uber-chauffør, som er blevet idømt en bøde på 3.500 kroner, har anket dommen med det samme. De andre tre søger nu om tilladelse til at få deres sag for landsretten.
– Københavns Byret mener ikke, at Uber er samkørsel. Vi håber nu, at Landsretten kommer frem til noget andet, siger Eddie Omar Rosenberg Khawaja.
Forsvarsadvokaten for de sidste to Uber-chauffører, Betina Hald Engmark, oplyser til Fagbladet 3F, at hendes ene klient ønsker at anke dommen, mens den anden er gået i tænkeboks.
Fagbevægelsen jubler
I fagbevægelsen har byrettens afgørelse ellers vakt glæde. LO's formand Lizette Risgaard sagde fredag, at hun håber, at dommene vil sætte en stopper for, hvad hun betegner som Ubers ulovlige og unfair konkurrence med helt almindelige taxichauffører.
– Nu har vi endelig fået slået fast med syv-tommers søm, at Ubers forretningsmodel fører til piratkørsel uden om dansk lovgivning. Vi forventer nu, at Uber stopper med at udbyde ulovlig piratkørsel i Danmark. Uber har intet med deleøkonomi eller grøn omstilling at gøre. Uber tilbyder en billigere form for taxikørsel. I ulovlig konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører. Det holder ikke, siger Lizette Risgaard.
Også i taxachaufførernes fagforening, 3F, er formand i Transportgruppen, Jan Villadsen, godt tilfreds med sagens udfald. Han forventer nu, at myndighederne skruer op for kontrollen og op for bødetaxameteret mod ulovlige Uber-chauffører, indtil Ubers formidling af ulovlig piratkørsel stopper.
Uber: Bare kør videre
Efter dommen har politiet meddelt, at de jagter pirattaxaerne, og anklagemyndigheden har besluttet at udsende bøder til endnu 40 chauffører. Alligevel opfordrer Uber i Danmark deres chauffører til at fortsætte med at køre.
Ifølge Politiken forklarer en talsmand for Uber, at nu hvor flere domme er blevet anket, er afgørelsen fra Københavns Byret ikke endelig. Derfor er der ingen grund til at holde op med at køre Uber. Og det er også beskeden til de chauffører, der ringer ind til ledelsen for at få råd, og vil også fremgå af en mail til chaufførerne, oplyser talsmanden til dagbladet.
Chefanklager i Københavns Politi, Karin Thostrup, fraråder dog kraftigt Uber-chauffører at fortsætte med at køre:
– Byretten har slået fast, at de mener, det er en overtrædelse af taxalovgivningen, så derfor mener jeg ikke, man bør være chauffør for Uber, siger hun til Politiken.
Ifølge chefanklageren vil de 40 lignende sager, der har ligget og ventet på byrettens afgørelse, nu blive ekspederet videre med et bødeforlæg. Og hvis politiet standser andre uberchauffører, så vil de også blive sigtet, slår hun fast.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278