30 Apr 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Lockout og tillidsreform

Blogs

Per Clausen
Medlem af Aalborg Byråd for Enhedslisten
Formand for byrådsgruppen.
Blogindlæg af Per Clausen

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Onsdag, 17. april, 2013, 19:55:10

Lockout og tillidsreform

KL’s og Finansministeriets angreb på lærerne handler ikke »bare« om folkeskolen. Det handler om hele den offentlige sektors fremtid.

De fleste har sikkert glemt det, men regeringen havde faktisk lagt op til en reform af den offentlige sektor, der skulle imødekomme velfærdens kernetropper i form af en tillidsreform.

Et opgør med det stramme måleregime, som skiftende regeringer med inspiration fra New Public Management har styret kommunerne ud fra de seneste tre årtier, blev bebudet.

Desværre er dette opgør aflyst. I stedet har det været den såkaldte Moderniseringsstyrelses fokus på kontrol og effektivitet, der har vundet.

Det vil være en kolossal styrkelse af lærernes kamp, hvis andre faggrupper følger op på gymnasielærernes faglige møder.

Det er det vi ser udfoldet, når lærerne lockoutes for at gennemtvinge smere ledelse og mere kontrol med lærernes arbejdstid.

Ledelsen skal ned i detaljen have mulighed for at styre lærernes arbejde. 

Derfor handler KL’s og Finansministeriets koordinerede angreb på lærerne ikke »bare« om folkeskolen og de offentligt ansattes fagforeningers ret til frit at forhandle og aftale løn- og arbejdsforhold uden at blive mødt med trusler om statslige diktater.

Det handler om hele den offentlige sektors fremtid. Skal den fortsat styres af øget magt til lederne, kontrol og mistillid eller skal der satses på inddragelse af medarbejderne og demokratisk medbestemmelse til dem?

Når lærerne insisterer på, at ledelse skal udøves i et ligeværdigt samarbejde mellem lærerne og ledelsen, så er det udtryk for en helt anden moderniseringsstrategi end den Moderniseringsstyrelsen står for. 

Det er en strategi, hvor medarbejderne og deres kompetencer sættes i spil som et led i hæve kvaliteten i den offentlige service. Netop derfor er støtten til lærernes kamp så vigtig. Der er ikke bare tale om en fælles kamp for faglige rettigheder, men om en kamp om den offentlige sektors fremtid. 

Af samme grund er lærerne oppe mod stærke modstandere. De kan ikke vinde denne kamp uden aktiv støtte fra forældre, og elever, men vigtigst er det, at der også kommer aktiv støtte fra andre faggrupper og fagforeninger. Set i det lys er gymnasielærernes initiativ med faglige møder vigtigt. Det ville være en kolossal styrkelse af lærernes kamp, hvis andre grupper fulgte op på dette.