18 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Ryanair truer kritiske vidner

Vil lukke munden på kritikere

Ryanair truer kritiske vidner

Piloter og professorer var vidner i høring i en EU-parlamentet om de elendige arbejdsforhold hos Ryanair. Men så fik vidnerne et brev fra Ryanair.

Ryanair truer vidner. Her Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson foran Arbejdsretten den 16. juni.
FOTO: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix
1 af 1

Ryanair har truet flere vidner efter en høring i EU-parlamentet den 7. maj, hvor de kritiserede flyselskabets sociale dumping.

Hvis I fortsætter kritikken af os, lægger vi sag an mod jer.
Ryanair

Ryanair truede med at lægge sag an mod dem, hvis de gentog deres kritik andetsteds, skriver dagbladet The Irish Times.

Vidnerne deltog i en høring i EU-parlamentets udvalg for beskæftigelse og sociale anliggender, der satte fokus på luftfart.

Det irske luftfartsselskab har siden skrevet til en række af vidnerne og advaret dem om, at hvis de fremkommer med "ærekrænkende påstande" om Ryanair i ethvert andet forum, vil selskabet anlægge sag mod dem ved en domstol uden yderligere varsel.

The Irish Times har set brevene, der blandt andet er sendt til vidnerne Jon Horne fra den europæiske pilot-organisation European Cockpit Association.

Et andet af de truede er den britiske professor Peter Turnbull fra Cardiff-universitetet i Wales. Han har lavet en rapport om Ryanair i Storbritannien og beskriver de ansattes kontrakter som "fup".

Også belgiske professor Dirk Gillis fra universitetet i Gent har modtaget et trusselsbrev fra Ryanair. Han har også skrevet en kritisk rapport, der berører Ryanairs politik for ansættelser.

Truslerne har nu fået formanden for EU-parlamentets udvalg for beskæftigelse og sociale anliggender, Wim Van De Camp, til at klage til formanden for EU-parlamentet, Martin Schulz, med krav om, at han griber ind.

En Ryanair-talsmand nægter at udtale sig om "juridiske spørgsmål". Men han påpeger dog, at selskabet har skrevet til universitetet i Gent tre gange for at fastslå gyldigheden af den rapport, som professor Dirk Gillis har skrevet og henviste til under høringen i EU-parlamentet i Bruxelles. 

– Deres manglende svar taler deres tydelige sprog, siger Ryanairs talsmand til The Irish Times.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. jul. 2015 - 10:00   01. jul. 2015 - 13:58

Ryanair

Anders Fenger
Skribent
Ryanair
  • Det irskbaserede lavprisflyselskab Ryanair Ltd. blev etableret i 1985 og var Europas første af sin slags. I dag er det Europas største flyselskab målt på kunder.
  • Ryanair kritiseres af nuværende og tidligere ansatte for elendige løn- og arbejdsforhold, som også fører til løn- og arbejdspres hos konkurrerende flyselskaber. Kunder og konkurrenter kritiserer også dets prispolitik med talrige gebyrer, der først fremkommer sent i bestillingen af billetter.
  • Selskabet flyver ofte til mindre lufthavne for at minimere handlingomkostningerne på jorden. For eksempel lander dets fly til Stockholm i en lufthavn 100 kilometer syd for Stockholm. Københavns Lufthavn har i overensstemmelse med denne strategi ikke hidtil været befløjet af Ryanair, men det ændrede sig fra marts 2015, hvor Ryanair åbnede en base i lufthavnen.
  • Ifølge forbundet 3F har ansatte i Norge arbejdet for en månedsløn på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom og ingen fast arbejdstid. Dertil kommer, at de ansatte selv skal betale 200 kroner månedligt for leje af uniform de første 12 måneder, og hvis de vil sige op, koster det et gebyr på 1500 kroner.

>> Se temasite om Ryanair-konflikten her