28 Apr 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

EU-kommissionen og motorvejslobbyisterne

Blogs

Leif Kajberg
Næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik
Uddannet bibliotekar, næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, sekretær foreningen Frit Norden, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.
Blogindlæg af Leif Kajberg
fre. 11. sep - 2020
fre. 01. nov - 2019
tor. 04. jul - 2019

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Fredag, 17. juni, 2016, 09:49:54

EU-kommissionen og motorvejslobbyisterne

Overalt i Europa ser vi eksempler på, hvordan politiske magthavere, kapitalstærke bilkoncerner og deres politiske lobbyister kynisk modarbejder omstillingen og hager sig fast i klimaskadelige transportinfrastrukturer og teknologier.

Elektromobilitet er et plusord i denne tid, og mange forskere, NGO’er og politikere, som er optaget af klima og grøn omstilling, slår i denne tid et slag for de elektricitetsdrevne transportmidler, primært elbilen.

Vil man derfor gøre den kollektive trafik mere klima- og miljøvenlig, er det oplagt at satse på elektrificering.

Men elbilsalget er næsten gået i stå, og elbilerne fylder fortsat uendelig lidt i den danske bilpark. Klimarådet har derfor i en spritny rapport slået kraftigt til lyd for en snarlig reduktion af registreringsafgiften på elbiler. En tilsvarende anbefaling kommer fra Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance. 

For nylig præsenterede en gruppe gymnasieelever en projektrapport, som giver et bud på, hvordan de københavnske dieselbusser kan omstilles til batteridrift, og også i et bredere europæisk perspektiv er der god grund til at holde øje med udviklingen på elbus-området.

Et konferencepapir fremlagt af Pauline Bruge inden for EU-flagskibsprojektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) viser, at busser fylder virkelig meget i den kollektive trafik i Europa.

Men en anden opgørelse fra ZeEUS, som sigter mod at udbrede elektriske transportløsninger til den centrale del af de europæiske storbyers bussystemer, viser desuden, at en meget stor del af busserne i dag kører på diesel (79 procent); nogle kører på biodiesel (9,9 procent), medens elektricitet som drivmiddel i busser skraber bunden med en andel på sølle 1,2 procent.

Vil man derfor gøre den kollektive trafik mere klima- og miljøvenlig, er det oplagt at satse på elektrificering. Et lagkagediagram illustrerer forventningerne til drivmidlerne i fremtidens ”busflåde”:

Andelen af busser med el som drivmiddel (herunder batteridrift, trolleybusser, plug-in-hybrider og andre former for hybridløsninger) vil være steget til 41,5 procent. Biodiesel er også gået i vejret (18,9 procent), og det samme er andelen af biogas (13,2 procent). 

Der er i dag igangsat ZeEUS-demonstrationsprojekter med elektrisk-drevne busser i 10 europæiske storbyer deriblandt Bonn, London, Paris og Stockholm.

I Bonn har man formuleret en vision om at lave et totalt skift fra diesel- til elbusser i 2030. Entusiasmen lyser ud af Pauline Bruges PowerPoint-præsentation, men det er svært at dæmpe sin skepsis, når man holder idealer og forventninger op imod den grumsede virkelighed i et Europa hærget neoliberale doktriner, offentlige nedskæringer og udliciteringer. Det betyder forringet kollektive trafik mange steder. 

Samtidig ser vi overalt i Europa eksempler på, hvordan politiske magthavere, kapitalstærke bilkoncerner og deres politiske lobbyister kynisk modarbejder omstillingen og hager sig fast i klimaskadelige transportinfrastrukturer og teknologier.

Fiflerier er ingen hindring. Og bagved det hele opererer en EU-Kommission, der gerne vil blære sig med grønne visioner & busprojekter, men som samtidig servilt lægger øre til motorlobbyisternes velmente ”råd” og henstillinger.