17 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Den klimaskadelige flyvning

Blogs

Leif Kajberg
Næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik
Uddannet bibliotekar, næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, sekretær foreningen Frit Norden, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.
Blogindlæg af Leif Kajberg
fre. 11. sep - 2020
fre. 01. nov - 2019
tor. 04. jul - 2019

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Fredag, 02. december, 2016, 10:42:54

Den klimaskadelige flyvning

Luftfartens klimabelastning er markant stigende. I Danmark vokser specielt energiforbruget til udenrigsluftfart med en stigningsprocent i 2014 på 8,4 procent.

Trilles strofe, ”Kender du det, når maskinen til Tirstrup har svært ved at lette for tunge duftende mænd” (”Vi har smidt returbilletten væk”), rammer præcist og lokker det vidende ironiske smil frem.

Udsigten til mere klima-skadelig flytrafik vil næppe anfægte den nye transportminister.

Ja, travle og selvbevidste karrieremænd fylder (stadig) op på både indenrigs- og udenrigsafgange. Sammen med tusinder og atter tusinder af forventningsfulde ferierejsende. Flybilletten er blevet deres genvej til familiegensyn, storbyferie, wellness, shopping og afstresning. Og vist er det da dejligt at kunne tjekke ind til Trump Town til lidt juleshopping eller til palmestranden og lagunen. Det er bare en utrolig dårlig idé, hvis man tager klimatruslen alvorligt.

Flylobbyen

Flyvning er populær, også hos de tunge drenge i politik og erhvervsliv, og Hans Christian Schmidt, tidligere V-transportminister, fik da også bestilt en rapport hos Copenhagen Economics, der skal lægge op til en national handlingsplan for flyvning. Et rent bestillingsarbejde, der udelukkende fremdrager positive effekter af flyvning: Tilgængelighed, passagergevinster og jobskabelse.

Og behændigt og ganske bekvemt forbigås negative aspekter. Væk er således flyvningens miljøproblemer, støj for eksempel, og ikke mindst de katastrofale klimapåvirkninger. Bare drop omtalen af de klimaskadelige effekter, vupti, så forsvinder de helt.

Flylobbyen kan gnide sig i hænderne. Flytrafik har åbenbart kun samfundsøkonomiske gevinster, ingen omkostninger. Men det er naturligvis ikke rigtigt.

Faktisk er luftfartens klimabelastning markant stigende. I Danmark vokser specielt energiforbruget til udenrigsluftfart med en stigningsprocent i 2014 på 8,4 procent. 

Ny trafikminister

Det lover derfor ikke godt, at Ole Birk Olesen er udpeget til ny transportminister. Én ting er, at hans parti Liberal Alliance under konflikten mellem Ryanair og de danske fagforeninger stillede sig på det irske lavprisselskabs side. Noget andet er, at Birk Olesen, når han skal til at markere sig med ideologiske mærkesager (er startet med Uber), formentlig vil følge i sin luftfartsentusiastiske forgænger Hans Christian Schmidts fodspor.

Udsigten til mere klimaskadelig flytrafik vil næppe anfægte den nye transportminister, der vil henholde sig til bravaderne om afvikling af snærende regler og restriktioner og mere økonomisk vækst.

Ifølge tænketanken CONCITO står luftfarten i dag for omkring tre procent af de globale udslip af klimagasser. Og der forudses en voldsom stigning i udslippet. Og helt grotesk er det, at EU-kommissionen vil give økonomisk støtte til betrængte, tabsgivende lufthavne. 

I forvejen støttes luftfarten i hoved & røv. Derfor skal der sættes ind med massivt og vedvarende pres på de internationale forhandlinger for at få ændret disse uhyrlige tilstande.

Den danske regering bør lægge maksimal energi ind i de internationale forhandlinger om at finde en løsning for den globale flytrafiks emissioner. En formidabel udfordring for det lille og svage konservative parti, som samtidig mægtig gerne vil tækkes et profithungrende erhvervsliv.