11 Sep 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Flertal i Uddannelsesforbundets top anbefaler et nej

Afstemning om arbejdstidsaftale

Flertal i Uddannelsesforbundets top anbefaler et nej

I Uddannelsesforbundet anbefaler syv ud af 12 hovedbestyrelsesmedlemmer et nej til den arbejdstidsaftale, medlemmerne nu skal stemme om. I Danmarks Lærerforening anbefaler en enig hovedstyrelse medlemmerne at stemme ja.

Tillidsrepræsentanterne tages med i alle drøftelser og prioriteringer, der vedrører arbejdstiden, og de får en ret og pligt til at forfølge brud på overenskomsten, lyder et af ja-argumenterne fra Uddannelsesforbundets formand Hanne Pontoppidan.
FOTO: Hung Tien Vu
1 af 1

Syv ud af 12 medlemmer af hovedbestyrelsen i UddanneIsesforbundet anbefaler medlemmerne at stemme nej, når den nye aftale om lærernes arbejdstid kommer til urafstemning.

Aftalen sikrer ikke den nødvendige forberedelsestid, og der er heller ikke sat begrænsninger på antallet af undervisningstimer.
Jan Sylvest Andreasen, Uddannelsesforbundet

Aftalen blev præsenteret tirsdag i sidste uge, og efter at have nærlæst teksten er medlemmerne af forbundets hovedbestyrelse nået til vidt forskellige konklusioner. Både ja- og nej-sigere har lagt deres argumenter ud på forbundets hjemmeside.

Mandag den 17. august samlede Uddannelsesforbundet 70-75 tillidsrepræsentanter fra de kommunale sprogcentre og ungdomsskolerne i Middelfart for at give dem mulighed for i fællesskab at diskutere aftalens indhold.

– Jeg hørte ingen, der jublede af begejstring, siger Jan Sylvest Andreasen, der er formand for ungdomsskolelærerne, til Arbejderen.

Syv ja'er og fem nej'er

Han er blandt de syv medlemmer af hovedbestyrelsen, der anbefaler et nej. For ham har spørgsmålet om mere tid til forberedelse for at sikre kvalitet i undervisningen været helt afgørende:

– I de sidste syv år har lærerne alt for ofte stået mere eller mindre uforberedte foran eleverne, fordi der intet står i lov 409 om forberedelsestid. Så det er da et fremskridt, at parterne italesætter, at forberedelse er nødvendigt. Men det hører med, at aftalen ikke sikrer den nødvendige forberedelsestid.

– Der er heller ikke sat begrænsninger på antallet af undervisningstimer – for eksempel en øvre maksgrænse.

Ja-sigerne i Uddannelsesforbundet har en anden opfattelse af aftalens indhold i forhold til forberedelse. Forbundsformand Hanne Pontoppidan er med på ja-holdet, der fremhæver, at den individuelle forberedelsestid "igen italesættes som noget naturligt." De ser det også som noget positivt, at forberedelsestiden skal kunne afvikles "sammenhængende og effektivt, og at aftalen præciserer, at elevpauser ikke er en del af forberedelsestiden."

84 lokalaftaler på syv år

I løbet af de syv år, der er gået med en lovdikteret arbejdstid, har 84 ud af landets 98 kommuner indgået lokalaftaler om lærernes arbejdstid. De er meget forskellige, men alligevel – efter Jan Sylvest Andreasens opfattelse – udtryk for, at de kommunale arbejdsgivere har erkendt, at det er svært at drive skole uden at inddrage lærerne, give dem indflydelse og medejerskab.

– Det nye er, at der bliver ridset en lang række procedurer op, som ledelsen skal overholde både skriftligt og mundtligt i drøftelserne med tillidsrepræsentanterne og den enkelte lærer. Men når man skræller alle de gode intentioner om dialog og forpligtende samarbejde fra, så står det tilbage, at det stadig er ledelsen, der træffer alle beslutningerne. Aftalen er uden nogen som helst forhandlingsmæssige rettigheder til tillidsfolkene.

Ja-sigerne har den opfattelse, at tillidsrepræsentantens position bliver styrket med den nye arbejdstidsaftale, også selv om de i deres argumentation nævner, at "tillidsrepræsentanten ikke får en egentlig aftaleret på arbejdstid." For ja-sigerne betyder det noget, at tillidsrepræsentanterne tages med i alle drøftelser og prioriteringer, der vedrører arbejdstiden, og at de får en "ret og pligt" til at forfølge brud på overenskomsten.

Enig hovedledelse i DLF

Mens Uddannelsesforbundet således er delt i sin anbefaling til medlemmerne, så anbefaler en enig hovedstyrelse i Danmarks Lærerforening (DLF) medlemmerne at stemme ja til aftalen. 

I bestyrelsen i Københavns Lærerforening er meningerne lidt mere delte, dog med en overvægt af ja-sigere, fortæller medlem Kjell Nilsson til Arbejderen:

– Bestyrelsen har lagt en plan og iværksat en proces for at nå ud til så mange medlemmer som muligt, så de kan deltage i urafstemningen på et oplyst grundlag.

– Som et led i det har vi besluttet, at vi kommer ud på alle de skoler og arbejdspladser, vi dækker, såfremt medlemmerne ønsker det. Der bliver lagt en anbefaling om at stemme ja ud på vores hjemmeside, men der bliver givet plads til nej-sigernes argumenter.

Kjell Nilsson vil anbefale at stemme nej til aftalen. Han vurderer ikke, at aftalen retter op på de dårlige arbejdsvilkår, som lærerne har haft siden OK13. 

– Selvom du knokler, har vi nogle arbejdsvilkår, der gør det meget vanskeligt at sikre et godt fagligt og socialt liv i klasserne. Det er opslidende, at du ikke kan gøre dit arbejde tilfredsstillende. Konsekvenserne ser vi blandt andet ved, at cirka 60 procent af lærerne ikke holder til fem år i faget. Kommunerne ansætter ikke-uddannede i stort antal, og i den situation indgår man så en aftale, hvor det står frit for kommunerne at skære yderligere ned, lyder det fra den københavnske lærer.

>>LÆS OGSÅ: Ny arbejdstidsaftale får blandet modtagelse

Digital debat

Flere medlemmer af DLF har, siden arbejdstidsaftalen blev præsenteret, blandet sig i debatten. På folkeskolen.dk er der langt mellem ja-sigerne.

Således skriver Martin Dalskov:

"Det værste ved denne aftale er, at den flytter en uløselig arbejdstidskonflikt ud på de enkelte skoler, hvor man så kan sidde og slås om arbejdstid og alle de kommende nedskæringer, som kommunerne jo bliver tvunget til."

En anden lærer, Bo Ballegaard, forstår ikke, at det kaldes en arbejdstidsaftale, når "der ikke er nogen som helst aftaler for lærernes arbejdstid."

Som han læser aftalen, har kommune og leder "100 procent frit slag til at diktere lærernes arbejdstid uden nogen form for begrænsninger eller værn."

Sannie Ravn har forstået, at kommune og leder ganske vist har pligt til at lytte til lærerne, men ikke til at rette sig efter det. Den kvindelige lærer når frem til følgende konklusion:

"Så nu har vi ret til at blive overhørt i stedet for slet ikke hørt. Så hvis du spørger mig, er vores arbejdstid og arbejdsforhold 100 procent afhængige af kommunens og skolens ressourcer. Vi er ikke bedre stillet end lov 409. Derfor stemmer jeg stadigvæk NEJ."

Afstemningsresultat den 1. september

DLF starter urafstemningen, der foregår elektronisk, klokken 8:00 den 25. august. Starttidspunktet varierer lidt fra forbund til forbund, men det ligger fast, at sidste frist for at stemme er den 1. september klokken 16:00.

Ud over medlemmer af DLF og Uddannelsesforbundet skal også medlemmer i andre organisationer eksempelvis Socialpædagogernes Landsforbund stemme. Det er det samlede resultat, der afgør, om aftalen får et ja fra lønmodtagersiden.

Bestyrelsen i KL skal også sige ja eller nej til aftalen. Det endelige resultat offentliggøres den 1. september.

>>LÆS OGSÅ: Forhandlingsfællesskab støtter lærernes krav om ny arbejdstidsaftale

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. aug. 2020 - 05:59   19. aug. 2020 - 09:55

Fagligt

noc@arbejderen.dk
Arbejdstidsaftale august 2020

Aftalens vigtigste punkter:

  • Aftalen kommer ikke til at ændre på de allerede indgåede lokalaftaler. "Der kan lokalt indgås aftaler om arbejdstidsregler, som fraviger eller supplerer denne aftale", står der i aftalen.

  • Arbejdstiden i et skoleår udgør for fuldtidsbeskæftigede 1924 timer, inklusiv ferie og helligdage, som falder på mandag til fredag.

  • Arbejdstiden opgøres fortsat en gang årligt.

  • Aftalen lægger op til, at det er op til de enkelte kommuner at fastlægge lærernes arbejdstid i samarbejde med den lokale kreds af Danmarks Lærerforening.

  • Lærerne skal have indsigt i, hvordan den enkelte skoleledelse prioriterer lærernes arbejdstid. Ledelsen skal udlevere en begrundelse for deres prioriteringer af lærernes tid til den lokale tillidsrepræsentant. 

Kilde: Dr.dk og Danmarks Lærerforening

Ja- og nej-sigere i Uddannelsesforbundet

Syv medlemmer af Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse anbefaler medlemmerne at stemme nej til den nye arbejdstidsaftale. Fem anbefaler at stemme ja.

Argumenter fra nej-sigerne:

  • Den indeholder ingen forhandlingsmæssige rettigheder til vores tillidsrepræsentanter.

  • Den sikrer ikke den nødvendige tid til forberedelse.

  • Den er ikke et tilstrækkeligt værn mod uigennemskuelige og ubrugelige opgaveoversigter.

  • Den er næsten støvsuget for håndfaste krav og juridiske bindinger, som kræves, for at det fagretslige system kan anvendes.

  • Uden nogen former for tilbagefaldsregler sætter aftalen vores tillidsrepræsentanter ud i et øde ingenmandsland.

  • Vi frygter for, at en "oversættelse" af den kommunale aftale til det statslige område yderligere vil forringe indholdet.

Argumenter fra ja-sigerne:

  • Den individuelle forberedelsestid italesættes igen som noget naturligt.

  • Forberedelsestiden skal kunne afvikles sammenhængende og effektivt, og det præciseres, at elevpauser ikke er en del af forberedelsestiden.

  • Muligheden for at arbejde hjemmefra italesættes. Ledelsen skal efter drøftelse med tillidsrepræsentanten tage stilling til, hvordan balancen mellem arbejde med og uden tilstedeværelse på skolen skal være, og det skal aftales med tillidsrepræsentanten, hvordan arbejde hjemmefra opgøres. Det vil sige, det tydeliggøres, at det giver mening at arbejde hjemmefra.

  • Der skal tal på opgaveoversigten, også for individuel forberedelse.

  • Opgaveoversigten skal udspecificeres, være skriftlig og udleveres mindst fem uger før normperiodens start.

  • Der indføres varslingsbestemmelser for aften- og weekendarbejde og hensyn omkring tilrettelæggelsen heraf.

  • Den enkelte lærer skal hver tredje måned have en status på forbrugt tid.

  • Afspadsering skal gives som sammenhængende tid af minimum fire timers varighed.

  • Alle får ret til en seniorordning, når de bliver 60 år (uanset den offentlige pensionsalder), og det tydeliggøres, at nedsættelsen i arbejdstimetallet skal følges af en nedsættelse af undervisningstimetallet.

  • Tillidsrepræsentantens position styrkes. Selv om tillidsrepræsentanten ikke får en egentlig aftaleret på arbejdstid, så skal de tages med i alle drøftelser og prioriteringer, der vedrører arbejdstiden, og de får en ret og pligt til at forfølge brud på overenskomsten.

Kilde: Uddannelsesforbundet