17 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Norske piloter anlægger sag mod Norwegian

Lys på arbejdsgiveransvaret

Norske piloter anlægger sag mod Norwegian

De norske piloters fagforening, Parat, vil have rettens ord for, hvor Norwegian-koncernens arbejdsgiveransvar ligger over for ansatte i selskabets datterselskaber.

Pilotforeningen mener ikke, det er vanskeligt at placere arbejdsgiveransvaret. Det skal ligge hos den, der reelt optræder som arbejdsgiver. Her Norwegian-koncernens administrerende direktør Bjørn Kjos.
FOTO: Linda Kastrup/Scanpix
1 af 1

Pilotforeningen Parat, der organiserer piloter ansat i Norwegian, har anlagt sag mod selskabet for at få afklaret, hvem der er den egentlige arbejdsgiver, og hvor det juridiske arbejdsgiveransvar ligger over for de ansatte.

Vi mener ikke det er så vanskeligt at definere den reelle arbejdsgiver ud fra, hvem der i praksis udfører denne funktion.
Hans-Erik Skjæggerud

Med sagsanlægget ønsker Parat at få rettens ord for, at det er Norwegian Air Shuttle, der er den egentlige arbejdsgiver, uanset om piloter er ansat i det ene eller det andet datterselskab, skriver Parat i en pressemeddelelse.

Sagen blev rejst allerede under strejken i forrige måned.

– Det er uacceptabelt, at Norwegian kan flytte rundt på ansatte i konfliktsituation og dermed unddrage sig forpligtelser, som ansatte har oparbejdet ret til, siger lederen af Parat, Hans-Erik Skjæggerud.

Under strejken i marts foregik der ting, som denne retssag nu skal klarlægge, forklarer Parats advokat Christen Horn Johannessen:

– Efter at vi varslede denne sag under strejken, blev piloterne påny overført til flere nye datterselskaber under Norwegian Air Norway. Uafhængig af disse selskabskonstruktioner mener vi moderselskabet optræder som reel arbejdsgiver, da det driver flyene og udfører en række administrative opgaver. De har flyttet de ansatte over til datterselskaber, men lejer dem tilbage for at de kan udføre det samme arbejde, som de altid har gjort, siger advokaten.

Formanden for Parat påpeger, at denne retssag ikke kun er interessant for ansatte i luftfarten:

– I et stadigt mere globaliseret arbejdsliv ser vi, at der i flere brancher kan opstå uklarhed om arbejdsgiveransvaret og om, hvilke love og regler, der gælder. Vi mener ikke det er så vanskeligt at definere den reelle arbejdsgiver ud fra, hvem der i praksis udfører denne funktion – uafhængig af selskabskonstruktioner. Nu be'r vi  retssystemet  om at tage stilling til dette spørgsmål, så de ansatte i fremtiden ikke behandles som brikker i et spil, siger Hans-Erik Skjæggerud.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. maj. 2015 - 09:36   06. maj. 2015 - 08:16

Luftfart

se@arbejderen.dk