Et firma går konkurs - og Farums borgere skal betale dobbelt for servicen i maj og juni måned.
Farum Kommunes borgere må indstille sig på flere økonomiske øretæver efter tidligere borgmester Peter Brixtoftes udliciterings-eventyr.
Den såkaldte Farum-model koster byens skatteborgere dyrt, når private firmaer kaster håndklædet i ringen, og kommunen må tage udliciterede opgaver tilbage.
Den seneste millionregning kommer fra firmaet Business Service A/S, som i mandags lige over middag blev erklæret konkurs af Skifteretten i Hillerød. Forinden havde Farum Byråds økonomiudvalg besluttet, at kommunen skal overtage opgaverne selv. Firmaet har stået for blandt andte udbetaling af kontanthjælp, lønadministration og bogholderi.
- Det har kostet kommunen rigtig mange penge. Og det er jo ikke den første opgave, kommunen har udliciteret, og som kommunen nu tager tilbage. Hver gang har der været en besparelse på flere millioner på årsbasis ved en hjemtagning, siger byrådsmedlem Sabine Kirchmeier-Andersen (S) til Arbejderen.
Hun vurderer, at konkursen kommer til at koste Farum Kommune et par millioner kroner. Blandt andet fordi kontrakten med Business Service kræver, at regningen betales et halvt år forud.
- Det betaler borgerne for nu. Det er en skandale, at der er lavet så dårlige kontrakter, og det er bestemt ikke den eneste dårlige kontrakt i Farum Kommune, siger Sabine Kirchmeier-Andersen.
Business Service løste opgaver for Farum, Frederiksberg, Ryslinge og Tølløse kommuner. Firmaet havde 50 ansatte og boede til fremleje i lokaler på Farum Rådhus. Ingen af de ansatte fik udbetalt løn i slutningen af april. Cirka 20 af de ansatte fortsætter med at arbejde for Farum Kommune.
Sabine Kirchmeier-Andersen mener, Farums erfaringer viser, at det er en stor løgn, at det er godt, hvis kommunerne udliciterer så meget som muligt.
- Det skyder en pæl igennem den myte, som Brixtofte har bygget op, og som Venstre jo har brugt som ledetråd i hele sin regeringstid, siger hun.
Sabine Kirchmeier-Andersen kan ikke forestille sig at et flertal i byrådet vil forsøge at udlicitere opgaverne igen. Alle anbefalinger fra forvaltningen siger, at det ikke kan svare sig.
Borgmester Lars Carpens (V) bekræfter over for Arbejderen, at Business Service's kokurs kommer til at koste kommunen omkring to millioner kroner.
- Vi har betalt for servicen frem til 1. juli. Og nu kommer vi til at betale medarbejdernes løn i maj og juni måned, siger Lars Carpens.
Farum har tidligere indliciteret plejehjem og driftsafdeling. Men det er ikke udtryk for fallit for Farum-modellen, mener Carpens.
- Det var mit indtryk, at ISS var ved at trække sig ud af plejehjems-markedet. Og så ville jeg ikke stå i den situation, at vi kom i klemme. Med hensyn til driftsafdelingen, kunne vi ikke indgå en ny aftale, fordi kommunen fik økonomiske problemer, siger Lars Carpens.
Borgmesteren vil ikke afvise, at opgaverne kan blive udliciteret igen. Der er dog ingen konkrete planer på bordet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278