02 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Social ulighed deler børn

Social ulighed deler børn

Onsdag, 19. maj, 2004, 00:00:00

Den sociale ulighed slår igennem i daginstitutionerne.

Allerede i vuggestuealderen sætter den sociale sortering ind. Der er en stigende tendens til, at akademikernes børn går i bestemte daginstitutioner, mens de socialt udsatte børn samles i andre.
Det viser en netop offentliggjort analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd lavet for Ugebrevet A4. De fagfolk ugebrevet har talt med understreger, at den sociale skævvridning vil blive forstærket af regeringens forslag om private daginstitutioner.
- Analysen styrker os i vores synspunkter om de problemer, der er på daginstitutionsområdet. Vi beregnede sidste år, at der bliver passet 70.000 flere børn end for 10-11 år siden, vel at mærke med den samme personalenormering. I løbet af den samme tid er dækningsgraden øget, så vi i dag må betegne daginstitutionerne som samfundsbærende. Analysen efterlader ingen tvivl om, at der er brug for at styrke børneområdet, siger John Langford, medlem af forretningsudvalget i Børne- og Ungdomspædagogernes Forbund, BUPL, til Arbejderen.
Han frygter, at en ny kommunalreform vil gå i den stik modsatte retning. Den seneste udmelding fra de kommunale toplederes forening lyder på, at borgerne ikke skal forvente bedre service, snarere tværtimod.
”279 vuggestuer og børnehaver landet over er meget socialt belastede, over 30 procent af børnene i disse institutioner kommer fra socialt svage hjem. På landsplan er det seks procent af daginstitutionerne, men i København hele 21 procent. Også byer som Århus, Esbjerg og Horsens ligger højt. Odense og Aalborg er ikke med i undersøgelsen”, skriver A4.
De socialt udsatte børn kræver ekstra opmærksomhed og giver anledning til mange konflikter.
Finn Danielsen, medlem af forretningsudvalget i Pædagogisk Medhjælper Forbund, PMF, er ikke i tvivl om, at det er en god idé at bevilge ekstra ressourcer til de institutioner, som har særligt mange socialt svage børn.
- Vil man sætte ind mod den sociale arv, er man nødt til at overveje ekstra ressourcer til institutioner, hvor der er mange børn med svag familiebaggrund, siger Finn Danielsen til Ugebrevet A4.
Han foreslår, at de pædagogiske organisationer sætter sig sammen med kommunernes Landsforening og udarbejder et idékatalog, som der så kan trækkes på efter behov.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. maj. 2004 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:33

Indland