03 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Reklamer i skolegården skal ned

Reklamer i skolegården skal ned

Lørdag, 29. maj, 2004, 00:00:00

Børn, der er tvunget til at gå i skole, skal ikke også tvinges til at se på reklamer, lyder beskeden fra Forbrugerombudsmanden.

Remo A/S, Nordea, det lokale solcenter og de andre sponsorer kan godt pille deres reklamer ned igen, som hænger i skolegården på Sundskolen i Nykøbing Falster.
Sådan lyder beskeden fra Forbrugerombudsmand Haagen Jørgensen.
Han har netop sendt en skrivelse ud til de otte firmaer, der tilsammen har sponsoreret 24.000 kroner til en multibane i skolegården - mod til gengæld at få deres firmanavn brændt ind i øjnene på de legende skolebørn med bander på én gange én meter.
Men den går altså ikke, fastslår Forbrugerombudsmanden.
- Det er en skole. Børnene kan ikke undgå at se reklamerne. Børn og unge er nemme at påvirke, fordi de mangler erfaring og kritisk sans. Det gør dem ekstra sårbare, at de har svært ved at gennemskue og vurdere informationer. Hvad bliver det næste - reklamer for den lokale burgerbar?, udtaler jurist Birgitte Wested på vegne af Forbrugerombudsmanden.
I brevet til virksomheden skæres det fuldstændig ud i pap: 'Som udgangspunkt må markedsføring slet ikke finde sted, i skoler, daginstitutionerog lignende steder hvor unge færdes i hverdagen...'
Banderne i skolegården har vakt harme blandt skolens forældre og i forældrebestyrelsen. Reklame-banderne fik da også kun lov til at stå i godt 14 dage, før de blev overhældt med rød maling.
Det betyder ikke, at firmaerne er udelukket fra at give penge til landets folkeskoler.
- Hvis en virksomhed vil give penge til en skole kan man jo sagtens bruge dem i sine almindelige reklamer. Men det er ikke noget der hører hjemme i en skolegård, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.


Ned med reklamerne
'Vi skal på denne baggrund bede Dem om at foranledige, at Deres bandereklame på Sundskolen bliver taget ned.'
Sådan indleder Forbrugerombudsmanden sit brev til de i alt otte firmaer, der har sponsoreret en ny skolegård på Sundskolen.
'Børn og unge er nemt påvirkelige og mangler kritisk sans... Det betyder, at hvis erhvervsdrivende får et tilbud fra en skole om bandereklamer i skolegården, hvor børn og unge dagligt færdes, må de afslå tilbuddet.'

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


29. maj. 2004 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:33

Indland