Annoncer og meningsmålinger er blandt Folkebevægelsens nye våben, der skal sikre modstanden i EU-parlamentet.
Hvis man kunne kigge igennem en telefon og se øret på personen i den anden ende af røret, så ville Arbejderens journalist sandsynligvis kigge ind i et rødglødende øre. Vi har Folkebevægelsen mod EU's kampagnekoordinator, Lave Knud Broch, i røret.
Han har netop lagt telefonen efter morgenens telefonmøde med en håndfuld af liste N's kandidater og den daglige ledelse af Folkebevægelsens kommandobunker i Sigurdsgade, hvorfra slaget styres.
Herfra udgår hver dag pressemeddelelser og her tænkes i gode slogans til fangende annoncer. Denne dag er der store annoncer i både Kristeligt Dagblad og Information.
- Stemningen er fantastisk god herinde, og vi kommer bedre igennem i medierne denne gang. Men der er ikke ét minut at spilde. Der er brug for alle. Du kan hjælpe med at dele materiale ud foran din station eller din lokale Brugs. Tag fat i din kollega, nabo, bror eller kæreste og ring herind efter materiale. Det kræver ikke det helt store. Men det betyder alt for et godt valg til liste N, fortæller Lave Knud Broch til Arbejderen.
Kampagnebudgettet har netop rundet én million.
- De hovedpunkter vi slår på i kampagnen er: EU-grundloven, velfærd og hvordan EU træder på de fattige ulande og på miljøet. Det rammer godt ind i de debatter, som kører på gadeplan, når Folkebevægelsens bus kommer rundt i det danske sommerland.
Lave var selv med bussen i to dage på Bornholm. Bussen har netop rundet Nykøbing Falster, Præstø og i går var den i Roskilde.
- Men også diskusionen om hvad alternativet til EU er, optager folk meget. Her spiller vores netop offentliggjorte meningsmåling en vigtig rolle, fordi den slår fast, at det nordiske samarbejde er et alternativ, som danskerne faktisk foretrækker frem for EU.
Topkandidaternes kalendere er forlængst booket helt op frem til 13. juni. Næsten 400.000 valgaviser er delt ud til vælgerne. I går blev der trykt yderligere materiale.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278