03 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Trafikøkonom vil spare billetten

Trafikøkonom vil spare billetten

Torsdag, 10. juni, 2004, 00:00:00

Busser uden billetter er ikke kun en god ide for små kommuner - selv hovedstaden bør overveje modellen for at begrænse biltrafikken, mener Uffe Jacobsen.

- Mindst 150 ud af landets i alt 269 kommuner vil med fordel kunne kigge på, hvordan Ikast har skruet deres gratis-bus-model sammen. Det vil være en rigtig god idé for de små kommuner, siger den selvstændige trafikøkonom Uffe Jacobsen til Arbejderen.
- De gratis busser er en god ide, fordi det har vist sig at cirka 95 procent af billetindtægterne alligevel betales af en anden kommunalt kasse. Det er jo især skolebørn og pensionister som kommunerne er forpligtet til at sikre tranport. Hertil kommer de mange udgifter til at administrere og kontrollere billetsystemet. Det er jo dødssyge spildte penge. Hvorfor ikke bruge dem på noget konstruktivt? Det vil med garanti betyde flere passagerer i de halvtomme busser, der kører rundt i landets kommuner.
Han bliver jævnligt ringet op af kommuner, der vil vide mere om de gratis busser.
Men det er ikke kun ikke kun små byer, der vil have glæde af gratis busser. En storby som København vil kunne begrænse trafikken i indre by væsentligt ved at udskifte billetautomater med gratis buskørsel, vurderer trafikøkonomen.
- Især i København foregår en indædt kamp om gaderummet. Der er simpelthen for meget trafik til for lille et område. Hvis politikerne vil sikre, at trafikken afvikles så gnidningsfrit som muligt, må de fremme de transportformer, som fylder så lidt som muligt. Det kunne eksempelvis ske ved at sikre gratis busser i hele indre by, foreslår Uffe Jacobsen.
Han understreger, at det er politikerne har ansvaret for at trafikken fungerer og at borgerne er tilfredse med den kollektive trafik.
For øjeblikket overvejer Haslev Kommune at indføre gratis busser i hele kommunen. Et enigt byråd - på nær et tidligere medlem af Fremskridtspartiet - har besluttet at undersøge fordele og ulemper. Det enlige byrådsmedlem, der end ikke ville undersøge mulighederne for gratis busser, afviser planerne fordi han af princip ikke mener, at offentlig trafik skal være gratis.
Den holdning forstår trafikøkonomen ikke.
- Bilisterne køber jo heller ikke en billet for at få lov til at køre på Valby Langgade. Ingen bilister opkræves en afgift for at køre på vores allesammens veje. Derfor burde også den offentlige trafik blive betalt via skatten, sådan som vedligeholdelsen af motorvejene bliver det.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


10. jun. 2004 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:33

Indland