Fællestillidsmand Kurt Vestenbæk fremhæver, at Connex betaler de udgifter chauffører har på offentlige toiletter og kritiserer, at mange ikke gider stille op som tillidsmand.
Skarp kritik fra eks-Connex-chauffør
- Der er for mange delte vagter og arbejdsforholdene er dårlige.
- Connex og tillidsmanden har informeret for dårligt.
- Der mangler toiletter.
- Fagforeningen gør ikke noget ved vores problemer.
- Lønnen er dårligere end hos Arriva og City-Trafik.
Sådan lød nogle af de kritikpunkter som Christoph Overgaard rejste i Arbejderen den 11. juni.
Han er én af de 20 chauffører, som er stoppet hos Connex i Aalborg siden starten af april, de fleste på grund af dårlige arbejdsforhold.
I dag giver Arbejderen tillidsmand, fagforening og amtet mulighed for at tage til genmæle overfor kritikken.
Tillidsmand afviser kritikken
Fællestillidsmand Kurt Vestenbæk fremhæver, at Connex betaler de udgifter chauffører har på offentlige toiletter og kritiserer, at mange ikke gider stille op som tillidsmand.
- Det er så meget under lavmålet, at jeg næsten ikke gider bruge min tid på det, lyder det umiddelbart fra fællestillidsmand ved Connex, Kurt Vestenbæk, da han har læst interviewet med sin tidligere kollega ved busselskabet.
I det interview beskylder Christoph Overgaard tillidsmanden for at give for dårlig information, både generelt men især op til Aalborg Kommunes omlægning af den kollektive trafik til metro-busser med virkning fra den 4. april.
- Jeg har givet de oplysninger videre, som jeg selv har haft, forsvarer tillidsmanden sig, da han alligevel beslutter sig for at kommentere kritikken.
Han mener, at de sparsomme informationer kun er en del af forklaringen på uroen blandt chaufførerne op til og i starten af omlægningen.
En anden del af forklaringen er efter hans opfattelse, at Connex-chaufførerne i Aalborg ikke havde en tillidsmand i et halvt år forud for omlægningen.
- Da den tidligere tillidsmand fik andet arbejde var der, ja undskyld udtrykket, ingen af de andre, der havde røv nok i bukserne til at tage det ansvar. Det er sgu så nemt at stå på sidelinjen og brokke sig, når man ikke selv vil tage et ansvar.
Som fællestillidsmand mener Kurt Vestenbæk ikke, at det er hans opgave at blande sig i de forhold, der hører under den lokale tillidsmand for Aalborg-området. Det skal han kun i de situationer, hvor ledelse og tillidsrepræsentant ikke selv kan løse en uoverensstemmelse. I perioden uden tillidsmand i Aalborg har chaufførerne haft fagforeningen som tillidsrepræsentant.
Tissepenge og myldretid
Christoph Overgaard kritiserer også Kurt Vestenbæk for ikke at tage spørgsmålet om mangelfulde chaufførfaciliteter alvorligt.
På nogle ruter er chaufførerne 'overladt' til toiletterne på nærliggende tankstationer eller dagligvareforretninger. På en rute er chaufførerne sågar nødsaget til at skulle benytte betalingstoilettet på Lindholm Station.
- Men så har Christoph selvfølgelig nok husket at fortælle dig, at man kan gå på kontoret og få refunderet hver en to-krone, man har brugt, svarer tillidsmanden igen, men ønsker i øvrigt ikke at kommentere det yderligere.
Det vil han til gengæld gerne, hvad angår kritikken af det stigende antal delte vagter, som er fulgt med omlægningen til metrobusser.
Christoph Overgaard giver som eksempel, at han er gået fra at have én delt vagt om måneden til, at tre ud af fem vagter er delte.
Alle chauffører har fået flere delte vagter, fordi metrobusserne først og fremmest skal køre i de perioder på dagen, hvor der er flest passagerer. Chaufførerne arbejder to perioder om dagen, begge i myldretiden. Selvom der er en pause på nogle timer imellem de to vagter, så opleves det stressende.
Christoph Overgaard og andre chauffører, som Arbejderen har talt med, siger, at det ødelægger både familieliv og helbred at arbejde på den måde, og at der ikke er gjort tilstækkeligt fra tillidsmænd og fagforeningens side for at mindske antallet af delevagter.
- Problemet er, at der ikke findes dokumentation for, at man bliver syg af at arbejde på den måde. Jeg har bedt folk komme med erklæring fra deres læge på, at de er blevet syge af at køre bus. Men der er ingen af dem, der råber op, der er kommet med dokumentationen. Hvad skal jeg så rette mig efter, de chauffører, som gerne vil køre delte vagter eller dem, som siger, at de bliver syge af det, spørger Kurt Vestenbæk.
Chaufførernes egen skyld
Han mener, at spørgsmålet om delte vagter i sidste ende handler om chaufførernes overenskomt.
- Det er rigtigt, at det var et ultimativt krav til overenskomstforhandlingerne at få afskaffet delvagterne. Jeg var selv med til at formulere det. Men som forhandlingerne udviklede sig, endte vi som bekendt i Forligsinstitutionen. Ved afstemningen skulle vi tage stilling til et samlet mæglingsforslag, der blev vedtaget. Både på grund af reglerne om sammenkædning, men også fordi så mange af mine kollegaer ikke gider besvære sig med at tage stilling og afgive deres stemme.
- Og det er ikke nemt at bekæmpe delte vagter, når vi hører om, at der sidder tillidsfolk ved lokale forhandlinger med vognmændene og foreslår, at man også kan køre delte vagter i weekenderne. Det kan man ikke i dag ifølge overenskomsten, understreger Kurt Vestenbæk.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278