Træskonnerten Marthas forlis er et skoleeksempel på den manglende sikkerhed til søs, siger formanden for SiD Hanstholm.
To mennesker mistede livet, da træskonnerten 'Martha' i weekenden forliste ud for Anholt. Men hvis myndighederne tog sikkerheden til søs lige så alvorligt som sikkerheden på landjorden, var 'Martha' stadig flydende, og ingen ville have mistet livet.
Denne hårde dom fælder Peter Sand Mortensen, formand for SiD i Hanstholm, ud fra de oplysninger der er kommet frem i pressen.
Han ved, hvad han taler om. Mange af hans medlemmer er fiskere, der tilbringer en stor del af livet på søen. Og selv om kun omkring én procent af den danske befolkning arbejder på havet, sker omkring en tredjedel af alle arbejdsulykker med dødelig udgang her.
- Der findes så godt som ingen regler for sikkerhed til søs. Og der bliver ikke ført ordentlig kontrol med, om dem der findes, også bliver overholdt. Det er Marthas forlis blot ét eksempel på, siger Peter Sand Mortensen til Arbejderen.
Et andet eksempel, som Peter Sand Mortensen har kendskab til, er dødsulykken på Esbjerg-trawleren 'Orck' i september 2002. En polsk sømand mistede livet, da skipperen foretog en uventet kursændring med skibet, og en dønning kastede en flere hundrede kilo tung trawl-skovl op over rælingen og ind på agterdækket.
16 måneder før havde Søfartsstyrelsen ved et arbejdsmiljøsyn om bord på skibet konstateret 16 fejl og mangler. Blandt styrelsens krav til skibets ejere var, at de skulle sørge for udsigt til agterdækket fra styrehuset, og der skulle opsættes nogle højere rørbøjler udfor trawl-skovlene, så skovlene 'ikke utilsigtet kan svinge indenbords.'
- Men fejlene blev aldrig udbedret, og Søfartsstyrelsen kontrollerede ikke om de blev opfyldt, forklarer Peter Sand Mortensen.
Tværtimod lod Søfartsstyrelsen efter dødsulykken 'Orck' stikke til søs igen, stadig uden at de fatale fejl og mangler var blevet udbedret.
Ifølge Peter Sand Mortensen kan han ved at gå ned på enhver dansk fiskerihavn finde masser af trawlere, der har de samme fejl og mangler, som førte til dødsulykken på 'Orck'. Han har sendt Søfartsstyrelsens synscentral billeder af tre sådanne fiskeskibe, og bedt styrelsen oplyse hvornår den har godkendt fartøjerne.
Men Søfartsstyrelsens direktør, Jørgen Hammer Hansen, melder hus forbi. I et notat, til SiD's 'Fagbladet' skriver han, at det er ejerne og skibsførerne selv, der har ansvaret for at lovgivningen bliver overholdt.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278