Buschaufførerne hos Wulff Busser i Roskilde strejkede i går morges.
En kørselsleders bortvisning af en buschauffør hos Wulff Busser i Roskilde i fredags resulterede mandag morgen i at samtlige chauffører nedlagde arbejdet.
Chaufførerne satte sig først bag rattet igen klokken 9.30, efter et møde hvor ledelsen hos Wulff Busser trak bortvisningen tilbage og indrømmede, at det var en fejl, oplyser formand for SiD Ringsted-Roskilde C, Jørgen Jensen.
- Chaufførerne mente, at bortvisningen i fredags var helt uberettiget. Derfor satte de sig ned mandag morgen og krævede forhandling. Det resulterede i, at bortvisningen blev annulleret og chauffører bliver genansat på sit arbejde. Sagen er landet på en advarsel, siger han til Arbejderen.
Hvorfor chaufføren i første omgang blev bortvist og nu har fået en advarsel, er ikke klarlagt endnu. Men siden Wulff Busser den 23. maj vandt udliciteringen af ruterne foran Arriva, har der været, hvad Jørgen Jensen kalder for turbulens på arbejdspladsen.
- Chaufførerne oplever, at en arbejdsgiver fra Jylland vinder licitationen uden at have erfaring i at køre i Hovedstadsområdet. Det giver lidt turbulens, selv om chaufførerne har været meget behjælpelige med at få tingene til at kører. Elastikken er nu spændt langt ud, siger Jørgen Jensen.
Jørgen Jensen mener, at konflikten endnu engang viser, at det er chaufførerne der kommer i klemme ved udliciteringer. For at vinde i kampen presser vognmændene priserne.
Da Wulff Busser skulle starte i Roskilde, var der flere ting, der slet ikke var på plads. For eksempel manglede Wulff Busser helt garageanlæg.
Efterfølgende har Wulff Busser lejet sig ind hos Arriva i Roskilde, som de vandt licitationen fra. Det gør sagen endnu mere kompliceret, at Arriva per 31. august overtager Wulff Busser over hele landet, påpeger Jørgen Jensen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278