11 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kommuner vil have flere test

Kommuner vil have flere test

Tirsdag, 03. august, 2004, 00:00:00

Danmarks Lærerforening er ikke meget for idé fra Kommunernes Landsforening om flere test i folkeskolen og opslag med elevernes resultater.

- Der er ikke brug for at indføre centrale test af eleverne i folkeskolen.
Sådan lyder den umiddelbare holdning hos Danmarks Lærerforening på et forslag fra Kommunernes Landsforening.
Formand for kommunernes Børne- og Kulturudvalg, Bjørn Dahl, har optil skolestarten i disse uger foreslået, at eleverne bliver testet jævnligt i kernefagene dansk, engelsk, matematik, it og de sociale færdigheder fra børnehaveklasse til 9. klasse. Resultaterne skal sættes op på tavler i klasseværelset, så eleverne hele tiden kan følge med i, hvad nummer de ligger i klassen. Ideen har han hentet fra en skole i Chicago.
- En raffineret dansk national udgave af Chicago-modellen vil skabe grundlag for en evalueringskultur i folkeskolen, så man sikrer, at eleverne udvikler sig, argumenterer Bjørn Dahl.
Men der er slet ikke mangel på den type test og prøver i den danske folkeskole, mener Ole Holdgaard, formand for Pædagogisk udvalg i Danmarks Lærerforening.
- De lærere, jeg kender, siger, at der er rimelig styr på, hvor den enkelte elev befinder sig både fagligt og socialt. Det er i øvrigt også mine egne erfaringer som lærer. Og skulle der opstå tvivl, findes der forskellige værktøjer til at finde ud af, hvor hullerne er, og hvordan der skal sættes ind. Både elevsamtaler og forældresamtaler er med til at give et samlet billede af eleven, siger Ole Holdgaard til Arbejderen.
Han mener, at især elevsamtalerne er et godt redskab til udvikling af den enkelte elev. Samtalerne vidner om, at den enkelte elev som regel har en ganske god fornemmelse af, hvor han/hun befinder sig fagligt og socialt. Den videre udvikling aftales mellem lærer og den enkelte elev. Ole Holdgaard ser derfor intet formål med at hænge testresultater op i klassen, på lærerværelset eller andre steder, som foreslået af Bjørn Dahl.
Heller ikke elevsammenslutningen Danske Skoleelever er begejstrede, hverken for ideen om at indføre flere test eller ideen om at udstille elevernes resultater på en tavle i klasseværelset.
”Vi er glade for, at man vil til at udvikle nye evalueringsformer, men vi ser hellere, at man finder en mere menneskelig model. En model, hvor man både evaluerer det faglige, men også den enkeltes arbejdsmoral og elevens sociale liv i klassen. Der er ingen grund til at indføre flere test i folkeskolen. En lærer burde kende til elevens faglige niveau uden at teste, og det er også, uden test, muligt at kende til elevens sociale liv i klassen og på skolen, ”lyder det fra Danske Skoleelever.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. aug. 2004 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:33

Indland