En iøjnefaldende lastbil og et hav af aktivister har været hovedingredienserne i en oplysningskampagne om fagbevægelsen.
'Når lokummet brænder..….www.HvemRingerDuTil.dk'
Sådan står der på siderne af en kæmpestor rød lastbil.
Teksten bliver understøttet af et ligeså iøjnefaldende billede af –et brændende lokum.
Lastbilen har kørt landet tyndt siden 4. juni. Ind imellem har bilen gjort holdt ved musikfestivaler, på centrale pladser og torve rundt om i byerne for at de medbragte aktivister kunne komme i snak med især unge mennesker og fortælle dem om arbejdsmarkedet og fagbevægelsen.
- Det har vist sig, at alt for mange unge ikke aner, hvad fagbevægelsen er, og hvad den står for. Og så har vi mødt mange unge, der er blevet overrasket over, at de kan blive medlem af en fagforening, når de har et fritidsjob, fortæller ungdomskonsulent i LO, Peter Røntved Andersen, om kampagnen.
De faglige aktivister fra de 14 fagforbund og LO, der har været med i kampagnen, har undervejs fået masser af eksempler fra de unge på, at det er en god idé at være medlem af en fagforening, også når man har et fritidsjob.
- Mange har selv prøvet det, eller de kender næsten altid én, der er blevet snydt eller kommet til skade. Når vi så får lejlighed til at fortælle om, hvorfor det er vigtigt at være medlem, og hvad det betyder, så kan de fleste forstå, at det er fornuftigt at være medlem.
Peter Røntved Andersen har ikke tal på, hvor mange unge der har meldt sig ind i en fagforening på grund af kampagnen. Men han er sikker på, at den har virket. Den konkrete opsamling ligger nu i de 14 fagforbund, og det er op til dem at trække de unge nærmere.
- I dag er medlemshvervning meget konkret. Fagforeningerne tilbyder fagblade, forsikringer og den slags, men de unge stiller også andre krav. Først og fremmest skal fagforeningen stå klar, når de har brug for den.
Peter Røntved Andersen mener ikke, at de unge har noget imod at få tilbud om diverse forsikringer eller forbrugsgoder, men det er hans opfattelse, at grundydelserne skal være supergode og i orden, før fagforeningerne begynder at tilbyde alt muligt andet.
- Det er tydeligt, at de unge stiller krav. Vi skal være gode til at lytte til, hvad de forventer og på baggrund heraf udvikle vores medlemshvervning. Vi kan i den sammenhæng helt sikkert også bruge erfaringerne fra den her kampagne.
Kampagnen slutter i denne måned. Effekten af indsatsen skal gøres op, og der skal tages stilling til om den røde lastbil skal ud på landevejene igen til næste år.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278