Medlemmer af Dansk Jernbaneforbund vil ikke længere lade sig udlåne til private transportselskaber. Der er for mange dårlige erfaringer.
Trafikminister Flemming Hansen vil få problemer med at finde lokomotivførere, når han udliciterer togstrækningerne København - Helsingør og København - Malmø.
Hvis DSB taber udliciteringen og dermed ikke skal drive jernbanestrækningerne, er der ingen af de nuværende lokomotivførere, der vil køre togene, påpeger Ulrik Salmonsen, formand for Dansk Jernbaneforbund.
- Ingen af vores tjenestemænd vil lade sig udlåne til et nyt privat transportselskab. Det gælder både for togførere og lokomotivførere. Det er en kongresbeslutning fra sidste år. Vi har ikke en eneste succeshistorie ved udlån af tjenestemænd. Vi får kun utilfredse medlemmer ved at lave udlånsaftaler. Det vil vi ikke mere, siger han til Arbejderen.
Dansk Jernbaneforbund har lavet udlånsaftaler blandt andet med rederiet Scandlines, det tysk-hollandske Railion, Arriva samt en såkaldt afkøbsmodel til DSB busserne.
Lokomotivførerne, der er udlånt til Arriva, som kører på en række jyske togstrækninger, føler, at de står i en slags ingenmandsland, påpeger Preben S. Pedersen, formand for lokomotivførerne i DSB.
- De arbejder i Arriva, men tilhører i princippet DSB. Hvis vi skal finde en løsning, er det vigtigt, at trafikministeren tager initiativ til, at der kommer en aftale i stand før udbudsrunden, siger han til NET-Redaktionen.
Men ifølge Ulrik Salmonsen har trafikministeren ikke taget kontakt til forbundet overhovedet. I november 2003 besluttede regeringen, Dansk Folkeparti, Kristendemokraterne og De Radikale at i alt 33 procent af DSB's togkilometer skal udliciteres inden 2014. Ifølge planen skal strækningerne København - Malmø og København - Helsingør udliciteres inden 2008.
- Staten har besluttet at udlicitere flere strækninger uden at lave en aftale med os. Vi har ingen forpligtigelser når ingen har kontaktet os, siger Ulrik Salmonsen.
I 2005 bliver der oprettet en ny uddannelse af lokomotivførere uden om DSB. Derfor kan trafikministeren gå uden om Dansk Jernbaneforbund for at finde lokomotivførere, mener Ulrik Salmonsen. Men det kommer til at koste kassen.
Hver eneste tjenestemand, der ikke vil lade sig udlåne, koster staten to millioner kroner til rådighedsløn. Det vil både være lokomotivførere, togpersonale og stationsbetjente på de strækninger, der udliciteres.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278