BaneDanmark forærer 240 banearbejdere samt drifts- og vedligeholdelsesopgaver til private.
BaneDanmark er klar til at donere opgaver og know-how for millioner af kroner væk til private vedligeholdelsesfirmaer - og der følger højtkvalificerede ansatte med til at løse opgaverne.
BaneDanmarks ledelse har vedtaget at udlicitere syv områder indenfor den statslige drift og vedligeholdelse, eksempelvis: Radio, it og telefoni langs skinnerne, beskæring af træer ved banestrækningerne, landmåling og el-vedligeholdelse.
Konkret kommer det til at foregå på den måde, at BaneDanmark sender opgaverne i udbud uden selv at byde ind.
Den 28. januar afholdes møde i samarbejdsudvalget med repræsentanter fra ledelsen og banearbejdernes fagforeninger.
- Hverken os eller de ansatte er blevet spurgt om det rimelige i at overdrage 240 ansatte til et tilfældigt privat selskab. Hvad når det private selskab taber opgaven til et andet selskabs? Så skal de ansatte igen skifte arbejdsplads. Jeg tror ikke der er nogen ansatte i BaneDanmark, der er interesseret i at skifte arbejdsplads og miste deres tryghed, siger tillidsrepræsentant for BaneDanmarks ansatte i HK Jernbane & Stat, Peter Jessen, til Arbejderen.
I første omgang er 240 ansatte berørte af udliciteringerne. Men på sigt risikerer dobbelt så mange at blive fyret eller virksomhedsoverdraget. Målet er nemlig at sælge hele vedligeholdelsesvirksomheden fra.
Trafikministeriet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal 'tilpasse BaneDanmark til de nye markedsforhold'. Derudover har Finansministeriet også nedsat en arbejdsgruppe, der skal forberede et konkret salg af hele BaneDanmarks vedligeholdelsesdel.
- Finansministeriets arbejdsgruppe er helt ny for os. Det er kun BaneDanmarks ledelse, der er blevet indbudt til at deltage i arbejdsgruppen. Fagbevægelsen holdes udenfor. Noget kunne tyde på, at det især er et politisk krav at skille sig af med BaneDanmark vedligeholdelsesdel, vurderer Peter Jessen.
Der er mange milliarder at hente for private vedligeholdelsesselskaber i den danske jernbanesektor. Ved sidste års jernbaneforlig blev der afsat ti milliarder kroner til vedligeholdelse og nyanskaffelser de kommende ni år.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278