14 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nej til Århus-forsøg i skolen

Nej til Århus-forsøg i skolen

Onsdag, 19. januar, 2005, 00:00:00

Ulla Tørnæs afviser forsøg med undervisning på to sprog i århusiansk folkeskole. Folkeskolen skal kun undervise på dansk, mener ministeren.

Ulla Tørnæs vil ikke give Århus lov til at forsøge sig med undervisning på to sprog i en af kommunens folkeskoler.
- Folkeskolen er en vigtig kulturbærende institution, og derfor afviser jeg helt principielt, at der skal undervises på arabisk.
Med den begrundelse, og inden at have set den konkrete ansøgning om dispensation fra Århus Kommune, afviste undervisningsministeren i sidste uge nye undervisningstanker fra Århus.
Kommunen har søgt om lov til at undervise en årgang af arabisk-sprogede børn i skolens fag - på arabisk og dansk - fra 0. til 9. klasse.
- Det undervisningstilbud, vores tosprogede elever får i dag, giver dem ikke de nødvendige faglige kompetencer. Der har været alt for meget fokus på spredning af eleverne som middel til at forbedre deres resultater. Nu har vi for første gang klar dokumentation for noget, der virker, og så har vi pligt til at bruge den viden, siger manden bag ansøgningen, skolerådmand Torben Brandi Nielsen, til Ritzau.
Dokumentationen er hentet i USA, hvor 200.000 tosprogede elever over 15 år har fået undervisning både på deres modersmål og på engelsk. Undersøgelsen viser, at de elever klarer sig bedre fagligt, end de elever der kun har fået undervisning på engelsk.
I Århus får alle elever indtil tredje klasse undervisning i deres modersmål efter normal skoletid, men resultaterne udebliver. Alt for stor en del af de tosprogede elever går stadig ud af folkeskolen med kontanthjælpen som mest sandsynlige udsigt.
På Nordgårdskolen i Århus synes skoleleder, Sven Schaal, at den amerikanske undersøgelse lyder spændende. Han kender til tilsvarende undersøgelser fra andre lande og ved, at også sprogforskere peger på tosproglig undervisning som et middel til bedre integration.
- I dag underviser vi eleverne i deres modersmål, mens den amerikanske undersøgelse går på at undervise på deres modersmål. Det skulle give eleverne en bedre begrebsforståelse, som er nødvendig for at kunne få noget ud af undervisningen, især når man kommer op i de større klasser, siger Sven Schaal til Arbejderen.
Han kender masser af eksempler fra Nordgårdskolen, hvor alle 580 elever er tosprogede.
- En klasse skulle have fysik om emnet magnetisme og snakke om tiltrækning og frastødning. Det endte med, at hele timen gik med at få betydningen af de to ord på plads. Og et andet eksempel er fra en sjette klasse, der skulle forklare ordet 'løvskov'. Det blev til det rene gætteri om, at det måtte være en skov med løver, nævner den århusianske skoleleder.
Sven Schaal mener hverken at elevernes intelligens eller lærernes indsats fejler noget. Der imod mener han, det er på tide at erkende, at de tosprogede elever ikke får den nødvendige faglighed, hvis undervisningen alene foregår på dansk.
Indtil videre mener undervisningsministeren noget andet.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. jan. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:21

Indland