Rehabiliteringscenter for Torturofre: Starthjælpen undergraver arbejdet med torturofre og integration.
- Starthjælpen skulle fremme integration, men vanskelliggør reelt rehabiliteringsarbejdet og dermed integrationen af flygtninge, fastslår socialrådgiver i Rehabiliterings- og Forskningscenteret for Torturofre (RCT), Bente Midgaard.
Hun mener at FN's Flygtningekommissariats (UNHCR) nylige kritik af starthjælpen, er en god og aktuel anledning til at revurdere regeringens starthjælp.
Den lave starthjælp betyder, at flygtninge har langt færre penge til rådighed end danskere på kontanthjælp.
I sidste uge kom UNHCR's juridiske ekspert, Brian Gorlick, med en vurdering af starthjælpen.
'...forskellig udbetaling af sociale ydelser til flygtninge er ikke rimelig', fastslår Brian Gorlick.
Starthjælpen forskelsbehandler altså danske kontanthjælpsmodtagere og flygtninge. Det er ikke lovligt. Ifølge Flygtningekonventionens paragraf 23 skal et land behandle flygtninge på samme måde som sine egne borgere.
UNHCR beklager, at den danske regering ikke lyttede til organisationens anbefalinger da loven om starthjælp blev skrevet.
- Uarbejdsdygtige torturofre med kroniske skader og behandlingsbehov har svært ved at klare sig for den lave starthjælp, fordi de ingen mulighed har for at supplere starthjælpen med en indtægt. Det er en meget ulykkelig situation både for rehabiliteringen af torturofre og integrationen i det danske samfund, konstaterer Bente Midgaard.
Flere analyser viser, at starthjælpen hverken får traumatiserede eller normale i arbejde. Senest har en undersøgelse fra Center for Alternativ Samfunds Analyse bekræftet, at den lave starthjælp er virkningsløs når det handler om at få flygtninge i arbejde.
Integrationsminister, Bertel Haarder, raser over UNHCR's kritik.
- Der er intet nyt i, at UNHCR kritiserer starthjælpen for at være diskriminerende. Regeringen har i sit høringsnotat fra foråret 2002 redegjort for, at starthjælpen ikke diskriminerer. Regeringen lægger vægt på, at starthjælpen også gælder danskere, i modsætning til den lave introduktionsydelse, som den tidligere regering indførte i 1999. Vi diskriminerer ikke, udtaler integrationsministeren.
Fakta om starthjælp
Eksempler på satserne for starthjælp i 2005:
Under 25 år og udeboende: 4583 kroner brutto
Enlig over 25 år: 5527 kroner brutto
Gift eller samlevende: 4583 kroner brutto
Herudover er der mulighed for forsørgertillæg:
Hvis man er gift eller samlevende kan man få: 1146 kroner per barn.
Der skal betales skat af samtlige beløb.
Starthjælp er den ydelse som personer der kommer til Danmark efter den 1. juli 2002 får. Også udenlandsdanskere rammes af starthjælpen, hvis de ikke har været i Danmark de sidste syv år.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278