12 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Største klasser i 25 år

Største klasser i 25 år

Onsdag, 26. januar, 2005, 00:00:00

Trine Bloch, der er folkeskolelærer i København, kender konsekvenserne af de historisk store klasser i folkeskolen.

Klassekvotienten i folkeskolen er i dag den højeste i 25 år. Det viser en undersøgelse lavet af fagbladet Folkeskolen.
- Det er klart, at jo flere elever der er i en klasse, jo sværere bliver det at tilrettelægge undervisningen efter den enkelte elevs behov, siger folkeskolelærer Trine Bloch til Arbejderen.
Hun er klasselærer i en af de små klasser på Enghave Plads Skole i København. Arbejderen fanger hende i det store spisefrikvarter til en snak om de høje klassekvotienter.
- Jo flere elever du har, jo mere larm og jo flere konflikter er der, specielt i de små klasser, og derfor skal du som lærer bruge mere energi på at fastholde elevernes opmærksomhed. Nu har vi ikke mange tosprogede elever, der er fire i min klasse, men de kræver altså noget ekstra, ligesom fagligt svage elever gør, og det er dem der lider under et højt antal elever, fortæller Trine Bloch.
Og der er blevet markant flere elever i de danske folkeskoleklasser. For 25 år siden var der i snit 19 børn i en klasse. Det laveste gennemsnitlige antal børn i en klasse blev registreret i 1987 og 88, hvor der var 18,1 elever. I dag er der i snit 19,8 børn i klassen.
Trine Bloch påpeger, at også de fagligt dygtige børn har problemer i de store klasser. Det er vigtigt at motivere dem, men de har en tendens til at blive glemt, når der er mange andre elever.
- Faktisk er det meget nemt for en elev i en klasse på 24 at sidde og kigge ud i luften, uden at blive opdaget, siger Trine Bloch.
- I gamle dage var undervisningen i folkeskolen noget med at læreren stod ved sit kateder og underviste. Med skalpellen åbende han lige hovedet på eleverne og hældte viden ned i hjernen.
I dag så er det langt mere der kræves, forklarer Trine Bloch. Eleverne skal deltage i en dialog om det de lærer og kunne formule sig selvstændigt. Samtidig med det skal de også lære at socialisere sig i de små klasser.
Også for den enkelte lærers arbejdsmiljø har de høje klassekvotienter en klart negativ effekt.
- Det kan være rigtig hårdt, med et stresset arbejdsmiljø, slutter Trine Bloch.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. jan. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:21

Indland