- En god handel kræver to tilfredse parter. Med forliget har vi afklaret nogle kontraktmæssige spørgsmål, som Arriva og staten hidtil har været uenige om, siger driftschef
Trafikministeren har gjort en god forretning ved at indgå et hemmeligt forlig med Arriva og betale 45,6 millioner kroner til det private togselskab.
Det mener Trafikstyrelsen, som i hemmelighed har ført forhandlingerne med Arriva på vegne af trafikministeren. Sammen er de to parter blevet enige om, at Arriva får 45,6 millioner kroner i kompensation for 'uoverenstemmelser i kontrakten' mellem de to.
- Jeg synes vi har gjort en god handel. En god handel kræver to tilfredse parter. Med forliget har vi afklaret nogle kontraktmæssige spørgsmål, som Arriva og staten hidtil har været uenige om. Det gælder eksempelvis spørgsmålet om den fortsatte myldretidsbetjening og Arrivas krav om kompensation for tabte passagerindtægter, udtaler Trafikstyrelsens driftschef, Katrine Barslund, til Arbejderen.
Sagen nåede aldrig at blive prøvet ved en voldgiftsdomstol. Folketingets Finansudvalg indgik nemlig kort før jul et hemmeligt forlig med Arriva.
Nogle af pengene tages fra puljer, der eksempelvis var øremærket til styrkelse af kollektiv trafik i tyndt befolkede områder og nedsættelse af taksterne. Men trafikstyrelsens driftschef afviser, at det er et problem.
- Der er tale om penge, som ikke er blevet brugt, og som ellers ville gå tilbage i statskassen, beroliger Katrine Barslund.
Resten af pengene - 29 millioner kroner - kommer ved, at Arriva får lov til at beholde sine indtægter fra 'ekstraordinære takststigninger', som selskabet ifølge kontrakten ellers er forpligtet til at betale tilbage til staten.
- Jaeh...man kan godt sige, at taksterne har været 29 millioner kroner for høje. Men man kan ikke rigtig sige, at passagererne er med til at betale for forliget. Arriva er ifølge kontrakten forpligtet til at tilbagebetale den ekstra indtægt, som de modtager fra togpassagererne på grund af de seneste takststigninger i den kollektive trafik. Der er altså ikke tale om en udgift for staten, men en indtægt, som staten giver afkald på. Men passagererne mærker det ikke. De betaler jo den billetpris, de hele tiden har skullet betale, forklarer driftschefen.
- Med forliget får vi noget for pengene. Hvis Arriva bare havde betalt pengene tilbage, var de kun gået i statskassen. Nu sikrer vi, at vi ikke skal betale ekstra for, at Arriva fortsætter sin myldretidsbetjening, siger en yderst tilfreds Katrine Barslund.
Det stod hurtigt klart, efter Arrivas overtagelse af de seks midt- og vestjyske skinner, at det private selskab ikke ville levere den samme service som DSB. Arriva satte hverken nok tog eller lokoførere til at sikre behovet i myldretiden. Og køreplaner blev lavet om, så pendlerne kom for sent i skole og på arbejde. Til sidst greb trafikministeren ind og tilbød Arriva en tillægskontrakt på ni millioner kroner for at få Arriva til at sikre bare nogenlunde forhold. Tillægskontrakten udløber med udgangen af 2005 - men med det nye forlig lover Arriva ikke at gå tilbage til sine gamle og kritiserede køreplaner.
Trods diverse tillægskontrakter, bonusser og den seneste million-kompensation benægter Trafikstyrelsens driftschef imidlertid kategorisk, at det ville have været billigere at beholde DSB.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278