Kulegravning viser at udlicitering til Arriva var et ideologisk og ikke et økonomisk projekt.
Arriva's togdrift skulle have betydet en besparelse for skatteyderne på 32 millioner kroner - men på bare to år er de gyldne løfte vendt til en foreløbig ekstra udgift på over 37 millioner kroner.
Sådan ser bundlinjen ud efter at regeringen igangsatte sit togprivatiserings-eventyr i Midt- og Vestjylland. Det er Rigsrevisionen, der har studeret de første to års økonomiske konsekvenser for skatteyderne med Arriva bag styrepinden.
- Rigsrevisionens rapport slår endeligt fast, at udliciteringen af de Midt- og Vestjyske strækninger var et ideologisk projekt, der ikke kunne begrundes i besparelser for skatteyderne. DSB skulle for enhver pris smides ud af banestrækningerne. Samtidig har vi et desperat Arriva. Passagererne flygter fra selskabet, og de må finde indtægter ved at finde huller i kontrakten med staten, konstaterer Arne Lund fra NOAH Trafik og fortsætter:
- Regeringen har allerede besluttet at Kystbanen skal udliciteres. Fortsættes Arriva-eksperimentet på Kystbanen risikerer vi at være meget mere sårbare, fordi der er meget mere trafik samlet på de strækninger.
Da først kontrakten var underskrevet, begyndte Arriva at kræve ekstra udgifter for at levere den samme betjening i myldretiden som DSB. Hertil kommer en ekstra regning til staten, som skatteyderne har måttet betale for uddannelse af Arrivas togførere, så togene overhovedet kunne køre.
Oven i ekstraregningen på 37 millioner kroner skal lægges den seneste opkrævning fra Arriva som kom før jul, da selskabet krævede 60 millioner ekstra kroner i tabte passagerindtægter. Sagen er endt i et forlig, hvor staten forgylder Arriva med 45,6 millioner kroner.
Med i statens underskud på Arriva er heller ikke medregnet de to årlige bonusordninger, som Arriva får for at køre tog til tiden og for at leve op til passagernes tilfredshed.
Rigsrevisionen blev sat til at kulegrave kontrakten, da det kom frem, at Arrivas tilbud rent faktisk ikke var det billigste - det var derimod DSB's, der hidtil havde stået for togdriften.
Arbejderen forsøgte i går forgæves at få en kommentar fra trafikministeren og trafikordførerne fra henholdsvis Venstre og Konservative.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278