22 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

30 millioner til kampagner

30 millioner til kampagner

Fredag, 04. marts, 2005, 00:00:00

Statens penge deles lige, mens DI og CO-industri forærer syv millioner kroner til ja-siden.

De offentlige penge skal deles lige mellem ja- og nej-siden frem til folkeafstemningen om den nye EU-forfatning den 27. september.
Det stod klart efter et møde i statsministeriet i går eftermiddag. I alt 30 millioner kroner er der afsat til folkeoplysning om forfatningen. To millioner kroner skal gå til administration, hvorefter resten deles i to puljer.
Den ene pulje på 14 millioner kroner skal fordeles til partier og organisationer, efter et princip om lige fordeling mellem ja og nej. Den anden pulje på 14 millioner kroner skal gå til almindelig EU-oplysning efter ansøgning. Et ligeligt sammensat nævn skal fordele pengene.
Derimod sagde regeringen nej til at husstandsomdele EU-forfatningen, så alle får den ind ad brevsprækken. Så vælgerne må selv bevæge sig hen på biblioteket, posthuset eller rådhuset, hvor forfatningen bliver lagt frem til gratis afhentning.
Men så holder ligheden også op. Både Dansk Industri og lønmodtagernes repræsentanter i CO-industri aktivt går ind i kampen for et ja. De to organisationer er blevet enige om at afsætte syv millioner kroner til ja-kampagne forud for afstemningen. Kampagnen skal rettes mod virksomhedsledere og ansatte og vil blandt andet gå til materialer, foredragsholdere og en hjemmeside.
På arbejdsgiversiden bakker Dansk Handel & Service, Dansk Byggeri og Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) også op om et ja. LO mangler endnu at tage stilling til forfatningen på et hovedbestyrelsesmøde, så der er ingen konkrete kampagneplaner, oplyser LO's næstformand Tine Aurvig-Huggenberger til Børsen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


04. mar. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:21

Indland