Eksperter advarer om børnehavernes tilstand. På 15 år er antallet af voksne faldet med 9000 personer. Det kan give børnene problemer senere i livet.
Tre af landets førende forskere på børneområdet tager nu bladet fra munden.
- I hver kommune er der mindst to institutioner, der er så ringe, at de burde lukkes, fastslår Stig Brostrøm, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, DPU.
Han har forsket i danske daginstitutioner i 30 år, og når han nu råber vagt i gevær, skyldes det konsekvenserne af den faldende kvalitet i børnepasningen.
Børnene mister selvværd, de bliver dårlige til at lære, deres problemer opdages for sent, og de lærer ikke at arbejde sammen med andre mennesker, advarer han sammen med to kolleger.
- Beder du om en status i dag, må jeg konkludere, at der generelt set er for få voksne i forhold til antallet af børn. Det gør det svært for de voksne at få den slags relation til børnene, der kan udvikle deres selvværd, siger lektor Grethe Kragh-Müller, DPU, til Nordjyske Stiftstidende og fortsætter:
- Det betyder, at børnene hver især ikke har ret mange minutter i tæt kontakt med en voksen i løbet af en dag. Og det er helt, helt afgørende for deres udvikling. Tiden gør forskellen.
Problemet understreges af tal fra Danmarks Statistik. Skal børnene have det samme antal voksne om sig, som de havde i 1990, skal der ansættes op mod 9000 flere voksne.
- Der er ingen tvivl om, at mange institutioner har så ringe vilkår, at børnene ikke får det med sig, som de burde have, siger den tredje forsker fra DPU, Bente Jensen.
De tre forskere anerkender, at noget af børnenes udvikling sker sammen med andre børn. Men det er tiden sammen med voksne, der lærer børnene koncentration og omgang med andre. Det er også gennem omgang med voksne, at børnene lærer at regulere deres følelser.
Den manglende voksenkontakt, den deraf faldende kvalitet i børnepasningen og konsekvenserne har Forbundet for pædagoger og klubfolk, BUPL, gjort opmærksom på utallige gange.
- Institutionerne støtter børn og unges læring, socialisering og dannelse og styrker de kompetencer, fremtidens danske vidensamfund skal basere sig på, for eksempel initiativ, kreativitet, nysgerrighed og lærelyst. Fremtiden begynder i daginstitutionen, og det skal der investeres i, lyder det fra Birgit Elgaard, formand for BUPL, der opfordrer politikerne til at styrke kvaliteten i børne- og ungeinstitutionerne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278