Med privatisering vil der om nogle år kun køre tog på visse hovedstrækninger og i hovedstadsområdet, forudser Simon Gregersen fra DKP/ML.
- Som fagforening har vi ingen dårlige erfaringer med Arriva, siger Ulrik Salmonsen, der er formand for Dansk Jernbaneforbund.
Alligevel er Salmonsen imod privatisering af danske jernbaner. Danmark er for lille et trafikområde er hans hovedargument. Det bliver for vanskeligt at koordinere. Allerede nu med seks lokalbaner, Arriva og DSB er det for mange, mener han.
- Det er også for dyrt for samfundet. Det ser ud til at være Rigsrevisionens konklusion, siger han til Arbejderen.
I mandags var der aktioner i 65 lande i verden for at sætte fokus på jernbanesikkerhed. I Danmark var der ingen aktioner. Det skyldes, at der bliver taget vare på sikkerheden gennem forhandlinger mellem de involverede parter, siger Salmonsen.
Søsterfagforeningen i Storbritannien RMT brugte mandagen til at lancere en månedlang kampagne for gen-nationalisering af de privatiserede britiske jernbaner. To ud af tre briter ønsker jernbanerne nationaliseret - blandt andet for sikkerhedens skyld.
- Jernbanerne er ikke egnet til at skulle drives af private. Når der investeres, er der måske et perspektiv på 50 år. Det har private selskaber ikke. De tænker kun i tidsrum på tre til fem år, siger Simon Gregersen.
Private selskaber er ligeglade med at sikre en samfundsmæssigt transportopgave. De er optaget af at tjene penge, tilføjer DKP/ML's faglige ansvarlige.
- Der er brug for at samle jernbanedriften i sin helhed i ét offentligt selskab. Det kan sikre en planlagt udvikling, sikkerheden, løn- og arbejdsforhold og billige billetter. I modsat fald vil vi om nogle år kun have få hovedstrækninger, hvor der kører jernbaner og hovedstadsområdet, forudser Simon Gregersen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278