Britiske pengemænd, der tjener på alt fra kemikalier til medier, vil nu også score kassen på Post Danmark.
Det bliver sandsynligvis ikke en postvirksomhed, men en privat investeringsfond, der tager en ordentlig bid af Post Danmark. Ifølge Berlingske Tidende har ejeren af Post Danmark, trafikminister Flemming Hansen, i flere måneder forhandlet med den multinationale kapitalfond, CVC Capital Partners og er nu tæt på et salg af 25 procent af aktierne.
- En investeringsfond har kun ét formål: At tjene penge. Det er deres eneste indgangsvinkel. Hvorfor skulle de ellers investere i Post Danmark? Det er meget skuffende, hvis det er rigtigt at Post Danmark skal sælges til CVC, siger Jens Bendtsen, forhandlingssekretær hos 3F for i alt 18.000 postarbejdere i Post Danmark.
Han bakkes op af lektor i samfundsøkonomi på Ålborg Universitet, Carsten Heyn-Johnsen.
- Et investeringsselskab opkøber ikke Post Danmark for at drive postvirksomhed, men for at lave en god forretning. Jeg tror CVC overtagelse sker på kort sigt med det formål at spekulere i et videresalg af Post Danmark. Det så vi eksempelvis da amerikanske Ameritech købte telefonnettet og Tele Danmark.
Carsten Heyn-Johnsen vil heller ikke afvise, at investeringsfonden også vil opkøbe andre landes postvirksomheder, så de til sidst har skabt et regionalt monopol. Det kræver store investeringer, men lykkes det kan de selv sætte priserne.
Heyn-Johnsen forudser, at en privat investeringsfond vil lægge et voldsomt pres på politikerne.
- Private interesser vil arbejde for en så høj porto som muligt og for at få udhulet serviceforpligtelserne mest muligt. Intet privat selskab vil køre post i tyndt befolkede områder, medmindre de bliver pisket til det - eller er sikret et klækkeligt statstilskud.
Trafikministeren har frie hænder til at sælge én fjerdedel af Post Danmarks aktier. Det udenlandske selskab overtager 22 procent af aktierne, mens postarbejderne får tilbudt at købe tre procent.
Den multinationale kapitalfond CVC Capital Partners har indtil nu købt op for cirka 54 milliarder kroner i ialt 250 europæiske virksomheder.
Alt tyder på at trafikministeren sælger til højestbydende, uden at skele til om køberen har forstand på at drive postviorksomhed eller ej. Kapitalfonden ventes at betale mellem én og halvanden milliarder kroner for aktieposten.
Dermed ser det ud til, at tyske Deutsche Post og hollandske TPG, der har været favoritter til at overtage aktierne, er kørt ud på et sidespor.
Trafikministeriet oplyser overfor Arbejderen, at man ingen kommentarer har til oplysningerne om et eventuelt salg til CVC.
Post Danmark havde sidste år en omsætning på 11,2 milliarder kroner og fik et overskud efter skat på 546 millioner kroner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278