Tillidsfolk frygter flere konflikter på Lindø Værftet. Der er forhandling om kaffepausen, men værftsdirektøren fastholder at den skal afskaffes.
De ansatte på Lindø Værftet er nødt til at forstå, at der ikke er råd til deres ti minutters kaffepause om eftermiddagen længere. Det siger værftsdirektør Torben Anker Sørensen med henvisning til et underskud på 527 millioner kroner.
- Det er noget, vi diskuterer for øjeblikket med de ansatte, så jeg kan ikke uddybe det nærmere, påpeger han over for Arbejderen.
Ledelsen har med virkning fra 1. august opsagt den ti minutter lange kaffepause om eftermiddagen. Det fik de omkring 2.000 værftsarbejdere til at gå hjem i protest i fredags.
Siden har fællestillidsmand Lars Hansen været med til flere forhandlinger omkring netop denne pause. Men uden noget resultat endnu.
A. P. Møller-Mærsks værftskoncern, der omfatter værfter i Danmark, Tyskland og Baltikum, tabte sidste år 527 millioner kroner. Ledelsen mener, at det blandt andet skyldes, at det ikke er lykkedes at banke produktiviteten op på værftet.
Som et led i at hæve produktiviteten underskrev tillidsfolk og ledelsen i juli 2004 et fælles brev. Heri slås det blandt andet fast at 'produktiviteten i alle led er langt fra god nok'. I samme brev erkender ledelsen deres særlige ansvar for at konflikter undgås ved en åben dialog i hele virksomheden og at strejker i en moderne virksomhed er uacceptable.
Torben Anker Sørensen synes, at ånden i dette brev stadig lever, og at de løbende forhandlinger om produktivitetsstigninger forløber godt.
- Jeg vil ikke gå ind i detaljer om vores forhandlinger, men vores mål om de 40 procent produktivitetsstigning er langt fra på plads. Men det er ikke det eneste. Hvis vi skal være verdens bedste værft igen, kræver det ændringer på mange punkter, siger han.
Ifølge fællestillidsmand Lars Hansen er produktiviteten på værftet steget meget siden målet om 40 procent større effektivitet blev meldt ud.
- Vi har på skibene noget, vi kalder for søsterskibseffekt, hvor vi bliver hurtigere og hurtigere til at lave skibene. Det var den, der skulle blive 40 procent bedre. Det har vi nået langt hen af vejen, siger Lars Hansen til Arbejderen.
Han frygter flere konflikter på værftet på grund af en skærpet tone mellem ledelsen og tillidsfolkene. Samarbejdet er blevet klart dårligere den senere tid. Det er første gang, de ansatte har oplevet, at en aftale er blevet opsagt, påpeger han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278