Udsigten til stipendier og udlandsrejser skal gøre eleverne dygtigere i de naturvidenskabelige fag, foreslår Bertel Haarder
Undervisningsministeren vil tage nye midler i brug for at gøre de danske skoleelever dygtigere, især i de naturvidenskabelige fag.
- Danmark er dumpet i internationale sammenligninger, når det gælder naturvidenskabelige fag. Så vi skal overveje, hvordan vi kan blive bedre til at støtte dygtige lærere i fysik, kemi og biologi og give belønninger til dygtige elever i form af tilbud om sommerkurser, udlandsophold, stipendier og andet, siger Bertel Haarder til Berlingske Tidende.
Forslaget får umiddelbart en kølig modtagelse fra elevsammenslutningen Danske Skoleelever (DSE).
- Man bliver ikke dygtigere rent fagligt eller forbedrer den danske folkeskole ved at give de dygtige elever stipendier og udlandsrejser, siger foreningens formand Alexander Petersen.
De problemer, der måtte være med at sikre også de dygtigste elever de nødvendige udfordringer og opmærksomhed i folkeskolen, mener han ikke bliver løst ved at hænge en gulerod op for næsen af eleverne.
- Der vil stadig være elever, som har svært ved at lære, derfor synes jeg, det er forkert at belønne nogen, fordi de er fagligt stærke. Man skulle hellere kigge på undervisningen, så den både kan tilgodese de svage elever og samtidig rykke de stærke, siger elevformanden til Arbejderen.
En anden formand, Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening, hopper heller ikke på Haarders belønningsfilosofi.
- Hvis den danske folkeskole skal gøre eleverne dygtigere, så er det skolernes daglige virke, vi skal have fokus på. At tro at en gulerod som stipendie eller udlandsrejse vil skabe større engagement, den holder ikke, siger Anders Bondo Christensen til Arbejderen.
Han vil gerne drøfte med undervisningsministeren, hvordan folkeskolen løfter sin opgave om at være et kvalificeret tilbud til alle elever - dygtige såvel som mindre dygtige.
- Jeg mener, at folkeskolen er nået langt på det punkt, især i de seneste år. Undervisningen har udviklet sig rigtig meget. Eksempelvis er projektundervisning med til at give de dygtigste elever udfordringer i undervisningen. Endelig findes der, hvad man kan betegne som den absolutte elite på nogle få hundrede elever. Dem skal vi selvfølgelig også rumme, men de bliver hverken dygtigere eller dårligere af at blive belønnet, understreger lærernes formand.
I politikernes verden vinder forslaget fra undervisningsministeren gehør hos socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini.
Stipendier giver børn, som ikke har ressourcerne hjemmefra, mulighed for at få styrket deres faglige talent, mener hun.
Hvis det er tanken, at forslaget skal hjælpe dem, der ikke har de økonomiske forudsætninger for at sende deres børn på sommerskole eller ud i verden på en spændende og udviklende oplevelse, så er Anders Bondo Christensen til at snakke med.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278